Richting Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Richting Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Richting Panama

Door: Costaricaantjes

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

12 Maart 2012 | Panama, Bocas del Toro

Zaterdag 10 maart:
Na een goed zelfgemaakt ontbijt in ons eigen huisje, zijn we om 08:00 uur vertrokken naar Sarapiqui.
Onderweg een mooie route gereden, met een stoppauze voor een geweldige regenboog die natuurlijk op de foto moest.
Ook gestopt voor een neusbeertje, en onze ogen uitgekeken naar een luiaard, echter deze toen niet kunnen vinden.
We hielden een koffiestop bij een Duitse bakker, waar apfelstrudel te krijg was, waar Tien en Truus van hebben genoten.
Verder op onze route, uizicht op de Arenal vulkaan van La Fortuna. Op de dam van de Arenal Lake een fotostop genoten, en tevens een kokosnoot leeg gedronken. Heerlijk.
In La Fortuna een snelle stop voor pinnen, shoppen en drinken, waarna wij de tocht vervolgden. Om 16:30 uur kwamen wij aan bij Hacienda La Isla.
Een snelle uitleg van een Belgische eigenaar, (al 15 jaar getrouwd met een Costaricaanse) waarna wij snel voor het donker een route wilde wandelen over zijn landgoed.
Voorheen een boerderij is nu omgetoverd tot een hacienda met een landgoed.
En we spreken hier echt over een landgoed, jeeminee wat een natuur rondom de Hacienda.
Wij op pad voor een route, de toekan werd snel gezien in het bos, ook de rode jeansfrog gespot, en een gezinnetje brulapen in de bomen gezien.
Wij natuurlijk verder, het werd al een beetje schemerig, en druppelde hier en daar.
Totdat wij een bui over ons heen kregen midden op de route, zodat we zeik, zeik, zeik nat terug kwamen bij ons verblijf.
Inmiddels was het ook stikke donker, en hadden wij natuurlijk geen zaklamp bij.
De tocht werd steeds spannender, vinden we de weg nog terug, en aangezien de route niet makkelijk toegankelijk was, was het in het donker ook de vraag waar wij de voeten neer konden zetten.
Gelukkig boden de vele vuurvliegjes wel een beetje licht, wat een bijzondere beestjes.
Onderweg nog 2 groepsgenotes terug begeleid, die de weg ook helemaal zoek waren.
Uiteindelijk allemaal maar 1 zorg, zou de fotoapperatuur niets geleden hebben?
Truus en Tien waren gelukkig al voor de bui binnen, en Marion, Trudie & Helmie, kwamen letterlijk als druipende katjes terug bij ons onderkomen.
Na een snelle douche, op naar ons diner.
De belgen houden van goed eten, wij kregen voorgeschoteld een verse palmhartensoep, biologisch rundervlees en als toetje cake met bessen.
Het eten krijgt van ons allen een 11.
Geweldig zoals de kok gekookt had die dag. Als afsluiting een koffie met Cafe Rica, het Costaricaans likeurtje, volgens Trudie, Hans en Marion smaakte dit naar meer.
Iedereen super enthousiast.
Dat maaktte weer veel goed, want drogen deed onze natte toei voor geen meter, de kamers waren groot maar erg vochtig, ook de buitenlucht bleef vochtig.
Wel wederom een geweldige verblijfsplaats, alleen de regen viel wel vaak uit de hemel.

Zondag 11 maart:
Allen weinig geslapen ivm het vochtige klamme klimaat van onze overnachting.
We wisten dat wij een reisdag voor de boeg hadden, dus maar proberen of de bus een slaapplek kan bieden.
Voor aanvang ontbijt wederom een blue jeans frog en eekhoorntjes gespot, wel werd ons te kennen gegeven dat we voorzichtig moesten zijn, want er was een pijlgifslang gesignaleerd.
Om 07:30 uur vertrokken richting Panama.
We zouden 2,5 uur rijden, echter natuurlijk moest Trudie na 1 uur al een plasstop hebben. Eigenlijk waren er wel velen blij dat zij naar het toillet moest, dat bood voor anderen ook de mogelijkheid.
Na deze stop alleen nog een korte pauze gehad voordat we de grens van Costa Rica bereiktte.
11:30 uur bij de grens, gelukkig, want om 12:00 uur hebben ze pauze en sluiten ze gewoon de boel.
Formaliteiten redelijk snel afgewikkeld, behalve Marion, van haar doopnamen snaptte de beambte helemaal niets.
Gelopen over een brug, die in 1907 zijn laatste onderhoud had gehad, naar de grens met Panama.
Wij letten echt wel op waar onze voeten neergezet werden.
Alles snel verlopen, maar hier stonden natuurlijk wel wat dollars tegenover.
Wat een corrupte boel bij die grensovergangen. Alles is te koop, zelfs Carlos, onze chauffeur betaalde dollars zodat de bagage niet van het dak afgeladen hoefde te worden, en rechtstreeks door kon na Panama zonder controle.
Panameese tijd betekent 1 uur later dan de tijd in Costa Rica, dus alle klokjes weer gelijk gezet.
Om 14:00 uur alle formaliteiten afgewikkeld en op weg naar Bocas del Torro, een eilandengroep in Panama.
In Almirante op de watertaxi gestapt het eiland Collon, waar we uiteindelijk in het plaatsje Bocas del Torro belanden.
Aangekomen in het hotel, kregen wij onze kamers toebedeeld, waarna we vrij snel het dorp gingen verkennen.
Betekent 1 straat vol met winkeltjes en restaurantjes. Carribische sfeer, met veel muziek en wat hippy- reggae - rasta achtige bewoners en visitors.
lekker plek, waar een ontspannen sfeer hangt, relax man!
Wij gegeten aan de waterkant bij La Pirate. En eindelijk besloten wij eens een keer vroeg naar bed te gaan.
Om 22:00 uur aangekomen bij ons hotel, bleek dat Marion & Hans, en Tien & Truus geen sleutel konden krijgen van hun slaapkamers. Er waren problemen met de waterleiding, 20 minuten, dan zou de boel gefixt zijn. Ondertussen hoorden wij de drilboor zijn werk doen, we zagen een loodgieter met allerlei pijpjes aan zijn vingers, en we liepen op een gang die zeik en zeik nat was.
Het water stond overal op beide kamers.
Wij zo relaxt als we zijn, geen problemen, een biertje en terug naar het terras.
Omstreeks 23:00 uur werd duidelijk dat 20 minuten niet haalbaar was, inmiddels stond de wasbak van kamer 3 midden in de slaapkamer, en het toillet was ook gesloopt.
kamer 2, die van Truus en Tien, was men al zeker 45 minuten aan het dweilen, en die was nog niet droog.
Omstreeks 24:00 uur konden Truus, Tien, Trudie en Helmie naar bed gegaan, Marion en Hans nog effe 10 minuten wachten, want dan was hun kamer ook klaar.
Inmiddels had het hele hotel, zelfs de buren van het hotel geen water meer.
de 10 minuten zijn uiteindelijk nog 1 uur geworden, en Marion en Hans konden om 01:00 uur naar bed, omdat ze aangaven dat ze nu echt moesten gaan slapen.
No problem, we gaan het morgen repareren was het antwoord.

Groetjes vanuit een warm Panama,
XXXXXXXXXXX

• 13 Maart 2012 - 07:30

Ad, Pia En De Kids:

Hallo luidjes

Jullie maken werkelijk van alles mee op deze reis. Geniet er nog maar van.
    Hier in Nederland wordt het weer inmiddels ook beter, komende dagen 14 tot 16 graden en zon.
    Tot zaterdag.

Groetjes Ad, Pia en de kids

• 13 Maart 2012 - 09:09

Ron,ann,drees,elvis:

Wow jullie zijn alweer in Panama geweest en nu waarschijnlijk weer terug in Costa Rica! Hoewel wij jullie natuurlijk heel erg missen :D klinkt jullie reis heel erg mooi. Jullie zullen er vast heel erg van genieten! En dan maar goed uitrusten als jullie thuiskomen van dit geweldige avontuur ;)

Fijn om jullie gisteren even gesproken te hebben... tot over een paar daagjes!

Dikke kus ann, ronnie, drees en elvis :D

• 13 Maart 2012 - 18:13

Marc Smits:

Hallo allen

Jullie beleven wel een fantasties avontuur daar.
    En een regen bui geeft ook wel lekker afkoeling.
    Jullie zullen toch wel een mooi kleurtje hebben na 3 weken.
    Geniet er nog een paar dagen van,en neem er maar een op mijn verjaardag.

Groetjes Marc

• 13 Maart 2012 - 21:43

John En Greet:

Wat een geweldige reis al is het soms van de regen in de drup, maakt allemaal niet uit. Geniet er nog van, bij thuiskomst zal w.s. het zonnetje schijnen.
    Wat zijn we benieuwd naar jullie foto's.
    Tot zaterdag

Groetjes van de Rodevoort

• 15 Maart 2012 - 15:24

Jo En Anny Roelofs:

Sjonge sjonge wat maken jullie het mee zon regen wilde dieren geen bed maar een waterbed.Maar dat is het leuke van zo,n reis.Het moet niet allemaal gaan van een leien dakje,avontuur dat is het.Geniet nog maar volop want het is zo zaterdag,

Groetjes Jo en Anny