Onze kennismaking met Cuba - Reisverslag uit Overloon, Nederland van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Onze kennismaking met Cuba - Reisverslag uit Overloon, Nederland van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Onze kennismaking met Cuba

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

11 Februari 2013 | Nederland, Overloon

Vanaf station Vierlingsbeek en station Boxmeer vertrokken met de trein naar Schiphol. Wij kei blij, alles verliep erg soepeltjes, en zelfs met rugzakken en koffers geen enkel probleem gehad op de heenreis.
Wij trots, zo snel waren we op Schiphol. Na enkele kopjes koffie, sigaretjes en de nodige telefoontjes, wij vol goede moed starten met onze vliegreis. Allemaal lekker moe, dus de plannen om heerlijk te slapen in het vlilegtuig waren gemaakt.
Helaas hebben we moeten constateren dat onze vliegreis voor ons gevoel geen 10.5 uur duurde, maar minimaal 24 uur. We hebben onze ogen dichtgehad, echter van slapen kwam helemaal niets terecht. Kei harde kont, een zitreet en ieder spiertje voelde we in ons lijf.
Een vermoeiende reis, maar ook daar kwam een einde aan.
We kwamen aan op Varadero, omstreeks 17:15 uur plaatselijke tijd. In Cuba is het 6 uur vroeger dan in Nederland.
Op het vlliegveld verliep alles heel soepeltjes, geen extra zware controle, gewoon vriendelijke Cubanen die ons opwachten, en natuurlijk CLAUDIA.
Wat was het fijn om haar weer te zien, voor degene die het nog niet weten, we hebben dezelfde reisleidster als vorig jaar. Wij, maar ook Claudia erg blij om elkaar weer te zien. En ja Truus en Tien, we hebben de groetjes direct overgebracht.
Geld wisselen, lange rijen, dus volgens Cubaanse begrippen tranquilla.
Met de bus op weg naar Havanna, een reis van 2 uurtjes voor de boeg. Onderweg gestopt voor ons eerste drankje, een verse pina collada.
Heerlijk genieten in de avond en nog zo'n 24 graden.
Onderweg werd het donker en toen we ons plaza hotel bereikte, was het inmiddels avond.
Chique hotel voor Cubaanse begrippen, midden in het centrum. Samen met Claudia terrasje opgezocht, bijgekletst en ons verwend op een overheerlijke Mojito.
Wat een leven, alle Cubanen trokken aan ons voorbij, en wij genieten van al die bijzondere figuren, met strakke leggins , en overal zichtbare vetrolletjes.
Om meteen maar in ons ritme te geraken, opgebleven tot middernacht, we hadden er zo'n 24 uur opzitten alvorens we in ons bedje lagen.

10 februari:
Na een goede nachtrust, om 06:30 uur ons bedje uit. Ontbijtje genuttigd, en hierna een briefing in de theetuin. Ontbtijten op een buitenterras in een hemdje, ongelooflijk voor jullie, maar echt waar.
Na de briefing om 10 uur gestart met een stadswandeling.
Havanna, wat een stad......
Een stad met vele gezichten, armoe, rijkdom, zeer diverse bevolking, erg vriendelijk, en opvallend hoe ijdel de mensen hier zijn. Al hebben ze helemaal niets, zelfs met vodden aan hun lijf maken zij er iets moois van. Naast de bevolkinig, karakteristieke gebouwen, van zeer modern tot in vervallen staat.
Mooie stad, echte belevenis. Onvoorstelbaar dat de orkanen hier zoveel schade hebben aangericht.
En natuurlijk niet vergeten, de Cubaanse auto's, als jullie onze foto's zien wordt iedereen jaloers. Hoe creatief zijn de mensen hier, auto's van rond 1950 rijden hier gewoon in het stadsverkeer.
En wij, na de stadswandeling in een Ford Cabrio gestapt van 1956. Kicken......
In deze open auto een rondrit gemaakt, echt genieten.
Havanna vanaf elke hoek gezien, en veel indruk maakte de wijk waar de bevolking leeft, huizen die op instorten staan worden gewoon dagelijks bewoond door hele gezinnen.
Gestopt bij een muziekfestival, Rumba, want nog niet eerder verteld, maar muziek hoor je hier overal.
Onze weg in de auto vervolgd, blijft kicken.
Na deze geweldige rondrit, wij met z'n vijfen in de auto (Claudia was ook paraat), weer aangekomen bij het hotel.
Terrasje opgezocht voor een Cuba Libre, ook een nationale drank. Wij echt aan het genieten, heerlijke temperatuur, heerlijk drankje en overal bijzondere mensen om ons heen.
In de avond op eigen houtje Havanna verkend. Eerst naar de boulevard gegaan om een bijzondere zonsondergang te zien. Van daaruit de oude stad ingegaan, eindelijk gegeten bij een klein familie restaurantje. Hans en Marion aan de kreeft, Trudie en Helmie aan de kip. Een big mama aan het fornuis, echt lekker gegeten.

By the way, met Marion d'r hoofdje gaat het goed.

groetjes en tot snel weer

volgende keer verder, want onze internet tijd is verlopen.

xxxxxx

• 11 Februari 2013 - 17:28

Mies :

Ala jullie een bejaard stel zien fietsen dat er niet bepaald Cubaans uitziet, dan zijn dat mijn zus en zwager. Laat de bus dan even stoppen en doe ze de groeten! Zij (72 en 70) fietsen in twee maanden Cuba rond, vertrekken 2 maart weer!
    Groetjes, Mies, diebnet net terug is uit India, (Ze kon het weer niet laten...) en nog helemaal nastuitert!

• 11 Februari 2013 - 18:14

Erik:

zo te lezen is het allemaal goed verlopen de heen reis .
    en dat jullie het allemaal erg goed naar jullie
    zin hebben . geniet er maar lekker van en hoop dat jullie een paar
    foto's plaatsen altijd leuk om te zien hoe het er daar aan toe gaat.
    groetjes erik bianca rylana roel meghan .

• 11 Februari 2013 - 18:22

Gertie:

ben wel jaloers moet ik zeggen op die heerlijke drankjes,
    zijn alle 3 wel mijn favoriet.
    maar genieten jullie er maar lekker van
    veel plezier allemaal. groetjes

• 11 Februari 2013 - 19:45

Ton & Ine:

Heerlijk om nu al van de zon te genieten!
    Maak er wat moois van en geniet ervan!!!

• 11 Februari 2013 - 20:27

Claudia:

Hoi,

Fijn om te horen dat de reis goed is gegaan.
    Heerlijk dat mooie weer, hier is erg koud. Truus zou het wel kei gaaf vinden die oude auto´s.
    Geniet ervan en niet al teveel drankjes nuttigen.

Groetjes Rob Claudia Esmee Senna en Fay

• 11 Februari 2013 - 22:43

Ronnie Anne Drees:

Hoi allemaal,

Leuk om al zo snel een verslag te lezen. En na de reis hebben jullie al wat mooie dingen beleefd. Geniet lekker van het mooie samen met de muziek, klinkt heerlijk en al helemaal met zo'n warm temperatuurtje. Hopelijk nemen jullie een aangename voorjaar mee terug over een paar weken.

Carnaval hier bijna 'overleefd'. Met Drees carnaval vieren is leuk! :) Een klein beetje vieren dan. Brrr inderdaad nog te koud hier..

Marion super dat jouw hoofdje zo goed gaat, ga zo door :) Niet teveel belasten met pina colladas ;)

Dikke knuffel van Drees en smakkerd voor de oma's!!

Veel plezier! DikkeKus ronnie anne drees en elvis:)

• 11 Februari 2013 - 22:58

Patricia:

Hoi
    Fijn om te horen dat de reis goed is gegaan
    Mooi weertje daar hier kei koud
    Truus zal het wel gaaf vinden in die auto
    Groetjes patricia Alex en ben

• 12 Februari 2013 - 00:23

Rene En Edith:

Ja mooi he....kunnen het ons nog goed herinneren, vergeet niet een lekkere sigaar op te steken, wij morgen naar Gambia, ook mooi weer maar ik denk minder mooie oldtimers:-) have fun, René en Edith

• 12 Februari 2013 - 23:14

Shiva Aybo Bor En Jhaysa:

Na 3 dagen samen snappen wij weer dat jullie een mooie reis aan het maken zijn!!!!!
    En neem van ons 4tjes aan, wij zijn helemaal blij dat jullie het naar jullie zin hebben....
    WANT DAT HEBBEN WIJ OOK!!!!!! al paar reisjes door bos gemaakt, dikke pret!!!!
    Dus geen zorgen over ons, veel plezier en een dikke knuffel van hier..........

• 14 Februari 2013 - 18:12

Lina:

lieve vriende fijn te hooren dat het weer goed gaatmet jullie
    geniet er van deze mooie reis je hept niets gemist van de carnuval het was koud
    en jullie zitten lekker in de zon en zien veel mooie dingen
    ik hoor het wel weer bedankt voor het burichtje
    groetjes aan jullie allemaal fijne reis en gezond weer terug in holland
    kus xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx liefs lina

• 19 Februari 2013 - 12:29