Colca canyon - Reisverslag uit Puno, Peru van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Colca canyon - Reisverslag uit Puno, Peru van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Colca canyon

Door: Peruaantjes

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

27 September 2016 | Peru, Puno

26 september
Vroeg uit de veren, om 05.30 uur worden wij aan tafel verwacht voor een ontbijtje.
Freddie en Amanda hebben weer goed gezorgd, de tafel gedekt en aan alles gedacht.
Na ons ontbijtje staat om 06.00 uur de taxi klaar om ons terug te brengen naar Chivay.
We nemen afscheid van Freddie en de homestay, een leuke plek voor een nacht, maar menigeen heeft last gehad van het bed, de kou, dus zijn we ook wel weer blij dat ondanks de gastvrijheid we vanavond elders slapen.
Amanda gaat met ons mee terug naar Chivay.
Aangekomen bij de bus nemen we afscheid van haar. We gaan op weg naar het Cruz del Condor uitkijkpunt.
Als eerste stoppen we in een dorpje......, hier zijn kinderen vroeg opgestaan om voor schooltijd een traditionele dans te laten zien op het plein voor de kerk.
Toeristische attractie, waar wij al vrij snel genoeg van hebben.
Onze weg wordt vervolgd door wederom een machtig mooi natuurgebied.
We kunnen er over blijven schrijven, maar jullie zullen hetzelfde eens moeten beleven om ook duidelijk te krijgen wat we bedoelen.
Ook hier is er behoorlijke schade door de aardbeving en aardverschuivingen. Het meest duidelijk te zien op de terrassen die al jaren gelden zijn aangelegd.
Tweede stop is een uitkijkpunt, wederom machtig mooi.
Hierna reizen we door naar het Condor gebied en hopen een glimp op te vangen van deze enorme vogel. Hoogte van de vogel kan 1.20 meter bedragen, en bij gespreide vleugels kan 2.80 meter worden geteld.
Deze vogel weegt ongeveer 15 kilogram.
In het gebied in Peru wat wij gaan bezoeken leven er op dit moment ongeveer 50 condors.
De condor maakt gebruik van de thermieke winden die uit de Canyon omhoog komen.
En yep, wij hebben geluk, we zien meerdere condors voorbijgaan.
Wat zijn ze groot, het mannetje heeft een soort kam - bobbel op zijn hoofd, het vrouwtje heeft een glad hoofd.
Wij zien ze in het echt, echt bizar. Magnifiek, geweldig mooi. Er worden vele foto's geschoten om deze unieke belevenis vast te leggen.
Na een uurtje van vermaak stappen we weer in de bus die ons naar het beginpunt brengt van een wandelroute in de Colca canyon. We lopen iets meer dan een half uurtje door het gebied, en yes ook hier zien we in de verte nog condors voorbij komen.
Mooie natuur, met diepe afgronden. Enorm natuurgebied, waarbij we ook de schades kunnen zien die de aardbevingen hebben aangericht. Blijft iets aparts, natuurgeweld, hier valt echt niet op te reageren, je hebt het te nemen zoals het komt.
Na de wandeling gaan we op pad richting Chivay, we lunchen gezamenlijk met de busgasten. We kunnen kiezen uit een buffet, goed geluncht.
We reizen verder naar Puno, en gaan weer via de hoogste pas van Peru.4910 meter boven de zeespiegel.
Ditmaal hebben we er allemaal niet veel van meegekregen, omdat we de oogjes gesloten hadden.
Onderweg wederom een groots, wijds landschap. We zien wederom de lama's, de alpaca's, de vicuñas en flamingo's. Blijft mooi om deze dieren in een natuurgebied vrij rond te zien lopen.
Op een grote parkeerplek moeten we van bus wisselen, wij stappen in bij een bus die ons naar Puno brengt.
Na 255 kilometer gereden te hebben over de hoogland vlaktes, komen wij aan in Puno.
We stappen in Puno uit de bus langs de weg dicht bij ons hotel intiqa.
Vanuit het hotel, geen binnenplaats, geen barretje, besluiten wij om vrij snel de stad in te gaan voor een drankje. We belanden in een bruin kroegje Pasha genaamd, met natuurlijk wederom happy hour.
De iPad wordt gehaald, er kan gewerkt worden aan het bijhouden van onze verslagen. We eten wat snacks, en hebben het prima naar ons zin.
Omstreeks 22.30 uur besluiten wij om terug te gaan naar ons hotel. Aangekomen bij de voordeur schrikken wij ons een hoedje, alles donker, tralies voor de deur, oeps dat is schrikken. En het was ook nog eens super koud, zo rond het vriespunt.
We vinden een bel, en gebruiken die, waarop gelukkig de deur geopend wordt en wij ons bedje kunnen gaan opzoeken.
Groetjes.