Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Cusco

Door: Peruaantjes

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

29 September 2016 | Peru, Cuzco

29 september
Alweer vroeg op. Om 05.00 uur de wekker, om 06.00 uur moeten we gepakt en gezakt aan het ontbijt zitten, we worden om 06.20 uur opgehaald door de taxi om ons naar het busstation te brengen.
Vandaag gaan we met een toeristische bus op naar Cusco.
Zo'n 390 kilometer, met meerdere stops.
Aangekomen op het busstation, worden de koffers opgeborgen en kunnen wij plaats nemen. Betreft een grote bus met meertalige toeristen.
We krijgen een gids, Eduardo genaamd, die we echt amper kunnen verstaan. Zijn Engels is erg slecht te noemen.
We gaan op weg naar onze eerste stop Pukara, we bezoeken een archeologisch museum. Om eerlijk te zeggen, niet echt bijzonder.
Hierna gaan we op,weg naar La Raya, op het hoogste punt tussen Puno en Cusco, 4335 meter. Het uitzicht op de sneeuwpieken van de Andes is adembenemend.
In Sicuani genieten wij een lunch, we krijgen de tijd om even snel een hapje te eten.
Hierna gaan we op weg naar tempel van Wiracocha, in het dorpje Raqchi, wauw, dat is een mooi complex. Hier trekken wij ons eigen plan, we gaan alleen (met z'n zessen) op pad, en laten de gids achter.
Deze tempel is gewijd aan de oppergod (Wiracocha) van de Inca's. Hier zien we overblijfselen van terrassen, huizen, gewoon een complete woongemeenschap vanuit weleer.
Mooi complex, waar wij graag rondwandelen.
We moeten de bus weer in, en trekken verder, op naar Cusco.
We rijden door de hooglandvlaktes, het is hier droog, de mensen zitten te springen om water, hebben dit nodig. Onderweg zien we vele mensen op het land werken, de grond wordt hier nog omgezet met een pikhouweel. Veelal met de hand worden de akkers bewerkt door vrouwen en zo nu en dan een man.
Echt terug in de tijd, de tijd die onze ouders nog hebben gekend, wij niet meer.
Onze laatste stop is in het stadje Andahuaylellas. Hier staat een bijzondere kerk die wij aandoen. In de kerk zien wij muurschilderingen uit de 16e en 17e eeuw. Veelal goudtinten, het blinkt behoorlijk. Toch wel bijzonder om dit even te zien.
We kopen aan de kant van de weg nog wat souveniertjes, en gaan dan echt het laatste stukje afleggen.
We arriveren om 17.00 uur in Cusco, en worden naar het hotel Niños gebracht.
Hotel van Jolanda van den Berg, een Nederlandse die dit begonnen is terwille van de straatkinderen. Inmiddels zijn er 3 hotels, meerdere kinderrestaurants, en projecten om de straatkinderen te onderwijzen.
Google haar naam, en je kan er vanalles over vinden. Stichting Niños.
Wij belanden in een mooi complex, goed en ruim opgezet.
We besluiten om met z'n zessen hier te blijven, wat te drinken en eten. Een gezellige avond gaan we tegemoet.
Ook hebben we nog een meeting met Katja, die het reisprogramma met ons doorspreekt en de benodigde tickets achterlaat. Goed geregeld.
We zitten hier prima, we zitten hier goed, en willen nog lang blijven genieten van het Peruaanse land en de Peruaanse gastvrijheid.
Liefs vanuit Peru.

• 09 Oktober 2016 - 13:17

Ronnie Anne Drees Pippa Elvis:

Hele leuke foto van jullie vieren! Mooi!
    Hahaha en heb je de jurk mee naar huis genomen? Staat prachtig vinden ze hier en zeggen ze lachend :)