Axum - Reisverslag uit Aksum, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Axum - Reisverslag uit Aksum, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Axum

Door: Wij vieren

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

10 November 2017 | Ethiopië, Aksum

Vrijdag 10 november 2017
Om 07.00 uur willen wij ontbijten, er is echter niemand paraat. Het verblijf hier wil nog steeds niet vlotten. Tijdens het douchen is het water op, het ontbijt moet nog opgestart worden, het enige wat wel echt oké was, is het bed.
Heerlijk geslapen.
Maar goed, we zouden om 08.00 uur vertrekken, doordat er geen mogelijkheid was tot ontbijt, wordt het vertrek uitgesteld.
Amare komt om ons op halen, hij geeft onze bijzonderheden door, en men beloofd beterschap.
We vertrekken uiteindelijk om 08.30 uur voor een historische toer door Axum.
Na een korte blik in het toeristisch centrum, gaan wij verder naar de Maryam of Tsion Church, betreft een van de heiligste kerken van Ethiopië.
We zijn in de voetstappen getreden van de meest beroemde koningin Sheba en keizer Ezana.
Het complex bestaat uit meerdere gebouwen, een kerk voor de monniken, alleen mannen, Hans mag daar een kijkje gaan nemen. Er staan Een tweetal
Heilige gebouwen waarin o.a. de ark zich bevindt. (Stenen schrift van de 10 geboden)
Ook hebben we de grote Maryam kerk, waarin iedereen zich in kan begeven.
Een enorm gebouw, wederom vol met mooie schilderingen. We zien een boek met originele bijbelse verhalen en een aantal originele tekeningen. Apart.
Na de kerk gaan we door naar het veld met hierop 11 obelisken geplaatst. We zien een obelisk van 33,5 meter hoog die 560.000 kilo gewogen heeft.
Bij het plaatsen van deze obelisk bleek dat de fundering niet voldoende was, dus nu ligt deze obelisk in stukken. Er staan vele obelisken, een van 24 meter hoog en een van 21 meter hoog. De overige obelisken zijn iets kleiner. Deze obelisken zijn allen kado gegeven aan de stad Axum en zijn toenmalige heersers.
Op het veld van de obelisken zijn ook een aantal graftombes te bezichtigen.
We bekijken er een aantal, bij een daarvan dondert Helmie met een behoorlijke vaart van de trap af. Het was een heftige val, waarbij wij allen vervelende scenario's voor ogen krijgen.
Gelukkig lijkt het bij een enorme bult op haar hoofd te blijven, een fles water en een kopje koffie zorgen ervoor dat wij weer wat rustiger worden, zodat wij weer verder kunnen met onze tocht nadat we van de schrik bekomen zijn.
Heftig, dit had even iets anders af kunnen lopen.
We proberen het gebeuren te parkeren en gaan verder met ons bezoek aan Axum.
Om de pijn te verzachten gaan we in onderhandeling met een koopman. Wij willen een souvenir, én natuurlijk vragen ze daar in onze ogen weer de hoofdprijs voor.
Nadat we tot 2x toe zijn weggelopen, komen ze ons uiteindelijk achterna gerend met de souvenirs. Naar alle waarschijnlijkheid hebben we dus weer teveel betaald, maar ......... we hebben wel allebei een geweldig aandenken.
Na deze gebeurtenis gaan we op naar de tombes van koningin Sheba én Keizer Ezane.
Wederom diep verborgen onder de grond. Helmie besluit om maar even met 2 voeten op de bodem te blijven staan, de rest. Klimt naar beneden.
In de middag bezoeken we het kasteel van koningin Sheba, betreft een ruïne, de buitenmuren staan nog een overeind, waardoor we een duidelijk beeld krijgen.
Hierna gaan we op naar de lunch.
Lunchen doen we om de hoek bij het hotel, wederom staan er lekkere gerechten voor ons klaar.
Na de lunch zetten we Hans af bij het hotel, hij voelt zich niet zo lekker, én gaat even van zijn bedje genieten.
De dames gaan terug naar de kerk, de mis is afgelopen, en zij willen dit live meemaken.
Amare brengt ons. Op het plein zien we allerlei gelovigen die net terug komen vanuit de mis. Opvallend veel ouderen, maar ook de jeugd is piraat.
Ook is er een doopsel voltrokken, vele mensen in mooie kledij passeren ons.
Na dit gebeuren lopen we terug naar het hotel.
De bediening lijkt nu wel te vlotten, er wordt keer op keer gevraagd wat we willen drinken én zelfs de softdrinks zijn aangevuld.
We gaan proberen om waar ben jij bij te werken, we lopen inmiddels 3 dagen achter.
Wij wil nog wel even laten weten dat we het jammer vinden van het feit dat niemand reageert. We tellen de reacties,
Want wij willen ook graag weten hoe het thuis vergaat, dus.........
In de avond eten we bij ons hotel een hapje. Hans schuift ook weer aan. Een middagje rust heeft hem goed gedaan.
Groetjes vanuit een mooi zonnig Ethiopië

• 12 November 2017 - 22:14

Andre:

Mooie verhalen, mooie belevenissen keep on‼️

• 13 November 2017 - 09:52

Lissette:

Jawel hoor telkens weer blij om een bericht van jullie te krijgen en te lezen blijft toch bijzonder.
    Maar letten jullie goed op mijn zus twee keer vallen in een paar dagen is wel genoeg.
    we zien weer uit naar de volgende verhalen.

• 14 November 2017 - 20:27

Frans:

Leuke verhalen waarin duidelijk is dat er een geheel andere levenswijze is als hier. Veel plezier en geniet ervan.

• 15 November 2017 - 10:32

Bets Lucassen :

Hoi hoi ja wel hoor alles word gelezen en ik heb ook al een reactie gegeven. Wat ben ik blij dat helmie niets enstigs heeft overgehouden van de val. Verder genieten dus .Het is rustig op de helderse duinen. Groetjes ger en bets

• 16 November 2017 - 10:32

Ronnie Anne Drees Pippa Elvis:

Leuke verhalen weer! Gelukkig maar dat het bij een flinke bult is gebleven.

Liefs van ons

• 20 November 2017 - 21:21

George En Sandra:

In 1 woord WAAUW!!! We zijn heel benieuwd naar jullie foto's!! Heeeeel veeel plezier!!