Lalibela 8e wereldwonder - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Lalibela 8e wereldwonder - Reisverslag uit Lalibela, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Lalibela 8e wereldwonder

Door: Ons

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

13 November 2017 | Ethiopië, Lalibela

13-11-2017
07.30 uur ontbijt in de tuin van het hotel. We hebben hier ons vaste stekkie, in de tuin met werelds uitzicht. We gaan vandaag om 08.30 uur op pad om het achtste wereldwonder te bezichtigen. Jawel, de hele dag in het teken van de kerken in Lalibela. We zijn benieuwd, hebben er al veel over gehoord, nu in werkelijkheid ervaren.
En ja, vandaag een keertje uitslapen. De wekker op half zeven, dat is nog niet eerder voorgekomen deze vakantie. Heerlijk.
Om 08.30 uur worden we opgehaald voor de tour door Lalibela. We starten bij een museum, krijgen daar uitleg en gaan dan met Danny onze lokale gids op pad.
We bezoeken voor de lunch 7 Monolitische kerken, allen met hun eigen pracht. De kerken zijn uitgehouwen uit de rotsen, en zeer bijzonder, men heeft van boven naar beneden gewerkt. Men is dus gestart met het uithakken van het plafond, en van daaruit naar beneden gewerkt. Zo bijzonder, vooral gezien in die tijdsperiode.
Er gaat een verhaal dat er één kerk in 1 dag is gebouwd door de koning, deze kerk is dezelfde dag door de engelen afgewerkt. Strange, maar dit verhaal wordt geloofd door de bevolking hier.
Het betreft behoorlijke complexen, een aantal nog in gebruik, een aantal puur als monument. Zeer speciaal.
Onderweg zien wij weer allerlei mensen, ze studeren voor priester, ze studeren Engels, ze zijn allen erg spraakzaam en benieuwd naar ons toeristen. Zeer attent, maar uiteindelijk met allen een doel, sponsoring, ze willen o zo graag een financiële donatie om hun studie, of kerk, of rijbewijs te kunnen bekostigen. Helaas, hier doen wij niet aan mee.
Op naar de lunch, en Armare heeft een goede lunchplek voor ogen. We gaan naar restaurant Unique, we worden welkom geheten door madam Cisco, ze roept mijn restaurant ziet er qua gebouw niet uit, maar het eten is lekker. En inderdaad, ze heeft volledig gelijk. We eten overheerlijk op een meer dan bijzondere plek.
Na de lunch verder met de bezichtiging van nog een 4-tal kerken. Zo apart, erg bijzonder met als hoogtepunt St George én Emanuelle, en dat alles in opdracht van koning Lalibela in de 13e eeuw.
Wij kunnen weer een wereldwonder aan onze lijst toevoegen, en wereldwonderen inderdaad zijn het, zo apart, zo bijzonder en met geen pen te beschrijven.
Weereen ervaring rijker.
In de avond worden we om 19.00 uur opgehaald door Amare, we gaan weer eten bij Madame Cisco. We krijgen een pizza voorgeschoteld, en deze is zo lekker, wij kunnen allemaal zeggen dat hier echt geen enkele Nederlandse Pizzabakker tegenop kan.
Hoe eenvoudig is het restaurant, met een simpel keukentje, maar kwaliteit, jeetje, hier kunnen weinig mensen aan tippen.
Ook bijzonder, Cisco is een alleenstaande mevrouw, zij is een restaurantje gestart met haar pleegkinderen. Inmiddels is zij overal bekend en staat goed aangeschreven.
Geweldig, met niet zo heel veel, kun je toch zaken bereiken.
We kijken met een goed gevoel terug op deze dag, zijn voldaan.
Groetjes daar.

• 16 November 2017 - 10:39

Ronnie Anne Drees Pippa Elvis :

Veel plezier weer voor de komende dagen. Lieve groetjes van ons

• 16 November 2017 - 23:50

Thea Maassen:

Ik heb in 1 keer alle verhalen gelezen, ben benieuwd wat er nog komt. Wat een geweldige vakantie weer. Heel veel plezier nog! groetjes uit Oeffelt XXX

• 17 November 2017 - 20:34

Ger, Thomas, Eline En Cindy:

Wat een gave reis! Wij wisten niet zo veel van Ethiopië, nu al een stuk meer.

Lekker genieten en een goede reis