Omo valley - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Omo valley - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Omo valley

Door: Ons

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

20 November 2017 | Ethiopië, Ārba Minch’

Maandag 20-11-2017
Om 07.00 uur ontbijt, om 08.00 uur vertrek vanuit de Buska Lodge. Vandaag staat een bezoek aan de Dassanech people op het programma, we gaan daar naar toe per kano boot en moeten de Omo rivier oversteken. Yes, wederom een bootRip, wij blij.
We zijn 15 kilometer onderweg en zien dan een aantal jeeps met toeristen stil staan, er is een wegblokkade.
Naar blijkt is er in de vroege ochtend een geitje doodgereden, dit geitje behoorde toe aan de Hamar people.
De Hamar people hebben nu de weg geblokkeerd. Zij geven te kennen dat zij de chauffeur willen spreken die verantwoordelijk is voor de dood van het geitje.
De Hamar bevolking is laaiend, zij zijn enorm boos dat de chauffeur is doorgereden na dit ongeval. Onze gids, én alle anderen die inmiddels gestrand zijn, proberen met de Hamar people te praten, zij merken echter dat ze niet gehoord worden. De Hamar people willen echter dat zij gecompenseerd worden. Zij willen excuses van de chauffeur, zij willen 3500 bir ter compensatie én totdat zij serieus genomen worden, blijven ze vasthouden aan de blokkade.
De chauffeurs besluiten om rechtsomkeer te maken, zo'n 10 jeeps met toeristen keren terug naar het dorp.
Onderweg terug komen wij een toeristenbus tegen, met hier voorin een politieman. Deze laat ons stoppen en geeft aan dat we weer om moeten draaien, op naar de blokkade. Hij zal gaan regelen dat deze opgeheven gaat worden.
Dus, allemaal weer omdraaien, en achter elkaar aan terug naar de blokkade.
De politie houdt woord, en gaat het gesprek aan met de bevolking. Zij houden echter hun poot stijf. De bevolking willen aantal dingen geregeld zien, die nog niet gerealiseerd Zijn. Uiteindelijk is het inmiddels rond 10.00 uur én wordt er definitief besloten om om te draaien, weg van de blokkade. Weg van de Hamar bevolking, die alleen maar bozer lijkt te worden.
Wij keren terug naar het dorp, op naar de koffie.
Grappig genoeg stoppen er na ons meerdere jeeps bij hetzelfde koffiehuis. Iedereen is bezig gegaan met plan B, we gaan een lokale markt bezoeken.
Jammer maar helaas, het is ons tot op dit moment tijdens deze reis niet gegund om op het water genieten. We hadden een boottrip die in onze ogen 2x zo lang had moeten duren, en deze boottocht kan helemaal niet doorgaan ivm een wegblokkade.
Helaas, we hebben pech.
Wat ook jammer is, we kunnen de Dassanech people niet ontmoeten. In ons reisschema is geen ruimte meer te maken om deze schade in te halen.
Dubbel pech.
We bezoeken de dorpsmarkt, allerlei stammen bij elkaar die wederom vanalles verkopen. Naast ons, zijn er meerdere toeristen aanwezig op de markt, allen gestrand door de wegblokkade.
We struinen hier een tijdje rond, een aantal souvenirs gekocht.
Na de markt terug naar de Buska lodge. We nemen hier een lunch, betalen onze rekening én gaan verder, op naar de Jinka lodge.
We rijden een behoorlijk eindje. Opnieuw een variërend landschap, wederom vele dieren die het straatbeeld bepalen, én voor ons nieuw, we zien hier dansende kinderen op straat. Deze kinderen proberen al dansend de aandacht van de toeristen te krijgen. Wel een leuke manier.
We komen aan bij het Jinka resort. We zijn benieuwd, hebben van andere reizigers gehoord dat dit een ouderwets verblijf betreft.
Ons valt het hier echter reuze mee. De kamers zijn groot, ouderwets ingericht maar wel schoon. We gaan hier 2 nachten verblijven.
We eten een hapje op het resort. En ook dit is prima.
Welterusten.