Bale Mountains - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Bale Mountains - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Bale Mountains

Door: Ons

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

24 November 2017 | Ethiopië, Hawassa

Vrijdag 24-11-20-17
Om 07.00 uur ontbijt, voor die tijd nog even kort enkele watervogels gespot aan het Wabe Shebelle meer. Mooie plek om te vertoeven.
Wij hadden 08.00 uur vertrek in de planning staan, echter het personeel van ons hotel had iets meer tijd nodig om ons ontbijt te serveren.
We vertrokken 08.15 uur, op naar de vismarkt.
Deze was erg dichtbij, en en uniek exemplaar.
We komen aangelopen en zien vele vele Maraboes, enorme grote vogel, met een enorme krop. Super lelijk, maar in grote getallen aanwezig in afwachting van wat visafval. Wij schieten weer vele foto's.
Naast deze grote vogels, ook de visarend, vele watervogels, en natuurlijk vele vissersbootjes die hun gevangen waar proberen te slijten.
Meeste was Talapia en cathfish. De vis werd ter plekke klaar gemaakt als dit gevraagd werd. Er was zelfs een "sushibar" ,waar de vissen schoongespoeld en ontleed werden, klaar voor consumptie. Hier zien we ook waarom het geld zo ontzettend smerig is. De vis word gefileerd en met dezelfde handen word betaald.
Bijzondere plek, met natuurlijk ook weer de vele vieze geurtjes.
Na de vismarkt op naar Goba.
Onderweg een koffiestop gehad, en wederom echte Ethiopische koffie gedronken. Lekker, wij houden ervan.
Op naar de Bale Mountains. Onderweg wordt er weer van alles gespot. Het dagelijkse Ethiopische ritueel, met z'n allen op naar de markt met vele diverse goederen. De kinderen weer kilometers onderweg naar school, kortom een gewone vrijdag.
Voor ons wordt deze extra bijzonder omdat wij naast het dagelijkse leven ook dieren spotten. We zien everzwijnen, antilopen én wederom zien wij Baboons, eentje is er zelfs zo strand dat hij bovenop de motorkap springt. Hij kijkt nieuwsgierig naar binnen , en wij vragen ons af wie wie bekijkt.
Voor de zekerheid draaien Hans en Helmie toch maar hun raampje dicht, je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
Rond het lunch-uur komen wij aan bij het hoofdkwartier van de Bale Mountains , en krijgen te horen dat wij na de lunch de eerste zullen zijn.
We keren terug naar het dorp en genieten een overheerlijke lunch op een plek, waar je dit niet zou verwachten. We kunnen stiekem een kijkje in de keuken nemen, maar we zien enkel een donker, zwart gat, compleet aangeslagen van de roet. De kokkin kun je niet zien, wat een werkomstandigheden.
Wij eten overheerlijk, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat er hier voor de smaakpolitie op ieder hoek van de straat veel werk ligt.
Na de lunch terug naar het hoofdkwartier van de Balemountains. We krijgen Aboe als gids, én gaan met hem aan de wandel, op zoek naar bijzondere dieren.
De Balemountains is een Nationaal Park van 2220 km2 groot.
Wij gaan op pad en wandelen een uurtje door een mooi gebied.
We zien al vrij snel een grote groep mountain nyala's, (berg nyala, soort antiloop, familie van de koedoe) er zijn naar schatting 3500 van deze dieren in de bale Mountains aanwezig.
Ook zien we de warthog (knobbel, wratten zwijn), we komen een groep van 5 zwijnen tegen.
Hierna op afstand de Busch Buck, (soort antilope) hiervan zijn er 600 aanwezig in het Nationaal Park.
En we zien de Red Buck, (soort antilope)
We verblijven op een hoogte van 3200m, hoog in de bergen, en morgen gaan we nog stukken hoger.
Mooie wandeling, mooi dat we vele dieren hebben gespot. Ons netvlies maakt weer overuren vandaag. We slaan het allemaal op in ons geheugen, én proberen ook nog een en ander vast te leggen op foto.
Na afloop geeft de gids aan dat we morgen beter niet al te vroeg kunnen vertrekken. Volgens hem zijn de wolven pas iets later actief vanwege de lage temp in de nacht komen de ratten ook pas laat te voorschijn. Dus word er pas laat gejaagd door de wolven. Afspraak wordt gemaakt dat we om 08.30 uur zullen gaan.
Wij gaan op weg naar ons hotel, en wat ons allen opvalt is dat we hier vele moskee' zien, vele vrouwen en kinderen lopen gesluierd rond, menigeen draagt zelfs een boerka. We zitten in een regio waar vele moslims wonen.
Ook zien we hier veel paarden, regelmatig zien de vrouwen op een paard rijden, daarnaast worden zij natuurlijk ook gebruikt voor het zwaardere werk.
Het is niet fijn om te moeten concluderen, echter wel een feit, het is in deze omgeving ook echt veel viezer op straat. Het lijkt wel of alle afval naast de weg gedumpt word.
Jammer van deze mooie regio.
We komen aan bij ons hotel wabe chebelle een enigszins verpauperd gebouw.
Naar later blijkt is er geen directe concurrentie in deze omgeving, én is de eigenaar iemand die niet investeert in het hotel. Hij is inmiddels een ander bedrijf gestart, en geeft waarschijnlijk daar zijn geld aan uit.
Maar goed, voor twee nachten komen wij dit ook wel door.
De beveiliging van het hotel roept ons en laat hoog in de boom een uiltje zien.
Het is de Abessinië bosuil. Voorheen heette Ethiopië, Abessinië
Nog niet verteld, het is hier koud. We zitten hoog, en de temperatuur is overdag zo'n 15 graden.. Even wennen als je ongeveer 2x zo hoge temperatuur gewend bent.
Wij trekken alle vesten/ jassen uit de kast.
Het eten is wederom heerlijk.
Wij keren op tijd naar ons bedje toe.
Xxx

• 27 November 2017 - 22:12

Frans:

Leuk en boeiend om te lezen. Wat een andere leefwijze.