Aankomst en kennnismaking - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Aankomst en kennnismaking - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Aankomst en kennnismaking

Door: Ons

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

05 November 2017 | Ethiopië, Addis Abeba

04-11-2017
Vandaag is het zover, wij gaan echt vertrekken.
Na de laatste zaakjes gepakt te hebben, knuffels uitgedeeld te hebben, én toe te zijn aan onze uitdaging, komt Noud ons halen voor het eerste gedeelte van de reis richting Ethiopië. We gaan op naar Eindhoven.
En je gelooft het niet, maar deze simpele trip levert ons aardig wat stressmomenten op. Noud doet zijn best, echter wij kunnen hem niet exact vertellen waar de bushalte is die we nodig hebben.
We crossen zeker 45 minuten door Eindhoven heen, zonder resultaat. We bellen de NS, we proberen het met de mondelinge vraag, en luisteren naar de TomTom, maar de bushalte is niet te vinden.
Uiteindelijk kan iemand ons vertellen dat we op de plek moeten zijn waar we al zeker 3 keer geweest zijn.
We redden het én zijn net op tijd voor de internationale bus richting Antwerpen.
De busrit op zich verloopt soepeltjes, echter bij binnenkomst in Antwerpen hebben we enige file vertraging. Ook worden we midden in de stad afgezet, de normale parkeerplaats is niet bereikbaar en afgezet met linten. Kortom, wij met koffers en rugzakken de stad Antwerpen door, op weg naar het treinstation. Jullie snappen het al, dit is niet echt een groot succes, door het winkelend publiek me volop bagage en ook nog eens regen. Een beetje jammer, deze start van ons avontuur.
Op Antwerpen centraal aangekomen, wordt de vreugde er niet beter van, wat een systeem die Belgische treinen. We moeten naar vliegveld Zaventem. Nergens te vinden op de borden. Dus maar vragen, volgens de ene moeten we op perron 22 zijn, de ander zegt perron 23 en het informatie bord geeft weer wat anders aan, kortom, wat een zooitje ongeregeld.
We belanden uiteindelijk in een trein richting luchthaven, met zeker een vertraging van meer dan een uur.
Nu nog kijken wat Brussel AirPort ons brengt, want tot op heden kent deze dag op reisgebied niet veel positiviteit. Met een vertraging van dik een uur, zijn wij dus ook niet tijdig op het vliegveld.
Gelukkig keert het tij, op Brussel geen problemen, alles verloopt soepeltjes.
Wij gaan starten aan onze vliegreis.
Vertrek vanuit Brussel om 19.00 uur naar Vienna (Italië ) voor een tussenstop, tanken.
Vanuit daar door naar Ethiopië, waar we rond 06.00 uur in de ochtend arriveren.
Allemaal enigszins brak, in een vliegtuig slaap je nooit, dus doen we het maar met een nachtje minder.
Afrika, yes, we zijn gearriveerd!
Op naar de douane, én dan starten met de rondreis.
Helaas, ook hier weer een klein kinkje in de kabel, de visums van Trudie & Helmie waren niet te lezen. Slechts een kleine hapering, we worden gelukkig goed geholpen en mogen het land betreden.
Bij de uitgang staat onze gids te wachten, en kan de dag beginnen.

05-11-2017
Onze gids zet ons af bij het hotel voor een korte pauze moment. Hij komt na 1,5 uur terug, wij gaan dan de dag starten met een stads tour door Addis Ababa.
We worden gereden door een chauffeur en deze zet ons af de Holy Trinity Cathedral.
De bevolking in Ethiopië bestaat volgens onze gids uit een tweetal geloven, 40% van de bevolking is Moslim, de overige mensen zijn orthodox christenen.
Onze gids (Alek) geeft aan dat het zeer bijzonder is dat deze beide geloven goed samen gaan op het Ethiopische land. Beide groeperingen tonen respect voor elkaar, en laten elkaar in hun waarden.
Heerlijk, wat een mooi uitgangspunt, Dit beloofd een mooi begin van een bijzondere reis te worden.
Aangekomen bij de kerk, zien wij vele muurschilderingen. We krijgen een uitgebreide rondleiding door een plaatselijke gids. We krijgen uitleg over het Oude - en het Nieuwe testament, de geloofsbelevenis van de orthodox christenen en hun levenswijze. Interessant.
Binnen dit geloof wordt er van oudsher onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen, beiden moeten gescheiden van elkaar de kerk betreden, aparte ingang, aparte gebedsruimte, bijzondere gewaarwording.
Op de terugweg rond de kerk zien wij een speciale gebeurtenis, naar blijkt hebben een man en vrouw problemen samen, die onder luisterend oor van een 8 tal anderen besproken worden. Dit "tribunaal" in onze ogen zal hun wijze raad geven aan het koppel,om zaken op te lossen.
Wat leven wij toch in een bijzondere wereld.
Hierna gaan we verder naar de Maryan Church, onderweg komen we meerdere groepen tegen die les krijgen in het geloof. Groepen die de weg bewandelen boven naar de top van de entoto hills, een hele klim waar men uren al biddend over heen loopt.
Boven aangekomen, wij met auto zien wij een kleurrijk gebouw. Vele groepen hebben zich hier verzameld om hun geloofskennis verder uit te breiden en te delen.
We zien dat mensen opgaan in hun geloof en dankbaar zijn dat zij deze Maryan Church kunnen bezoeken.
Hierna op naar de lunch. Onze gids informeert of wij lokaal willen lunchen, of westers. Natuurlijk gaan wij voor lokaal.
Hij neemt ons mee naar een festival.
Naar blijkt viert men toevallig dit weekend de overgang van regentijd naar de lente, en kunnen wij daar getuigen van zijn.
We lopen een open terrein op, vol met feestende, drinkende, etende ethiopianen. Iedereen heeft zijn uiterste best gedaan, men oogt netjes en goed verzorgd.
Geweldige sfeer hangt hier, en menig bier wordt hier geschud. Wij noemen hetzelfde de Oktoberfesten, deze indruk laat het bij ons achter.
Een festival voor jong en oud, het lijkt alsof heel Addis Abbabba is uitgelopen.
Als lunch gerecht krijgen wij injera met wod. Goed gegeten, en gedronken.
Nu nog op naar het nationaal museum.
Wij zijn helemaal op, maar willen ook dit niet missen.
We kijken rond in het museum, en zien Lucy, de eerste mens die kon lopen.
Bijzonder om deze ontwikkeling te kunnen zien.
Nu op naar het hotel, effe rust......
Oh nee, toch niet, we hebben net tijd voor een drankje, en worden dan opnieuw opgehaald voor het diner.
Wij ontmoeten Hans, de man van Boundless Ethiopia, die de reis met ons heeft samengesteld.
We gaan eten bij een traditioneel restaurant, vol met muziek en alle traditionele dansen die Ethiopië rijk is worden aan ons getoond.
Het is een heerlijke avond, het eten en gezelschap is prima.
Wij gaan letterlijk doodop naar bed. Wat een indrukken, wat een belevenissen, wat een omschakeling tussen culturen, wij zijn echt op reis. Heerlijk.

• 09 November 2017 - 11:54

Bets Lucassen:

o o wat een moeilijke start. Dat hebben jullie gehad. nu lekker genieten . Veel plezier

• 13 November 2017 - 20:56

Anne:

Klinkt als een mooi welkom. Weten jullie zeker dat het Lucy was? Volgens mij heb ik ook (delen van) haar gezien in het museum