Konzo - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Konzo - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Konzo

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

17 November 2017 | Ethiopië, Ārba Minch’

Vrijdag 17-11-2017
Om 07.00 uur ontbijt, we gaan om 08.00 uur vertrekken voor opnieuw een bijzondere dag.
Amare geeft aan dat we het beste vroeg kunnen zijn, we gaan namelijk een boottocht maken van 2 uur op het lake Chamo.
We maken een korte stop bij een vieuwpoint, en kijken uit over het meer en dal.
Hierna op naar de ticketverkoop voor onze boottocht.
Onderweg zien we een grote groep Marabu's, enorme vogels, en lelijk zijn ze.
Aangekomen bij de Office, blijkt dat de kapitein al bezet is, en dat we moeten wachten. Balen...
We nemen maar een kop koffie op straat, en vertrekken ruim een uur later richting Nech sar national park.
Aangekomen bij de bootjes stappen we om 10.15 uur op. We zien al snel de visarend, en ook de pelikanen. Ook krokodillen en nijlpaarden worden door ons gezien. Kei fijn, zo stilletjes op het water, wij genieten enorm.
De schrik zit er dan ook in wanneer wij veel te snel terug keren naar wal. We snappen er niets van, zijn net een uurtje onderweg en varen al terug.
One bootsman laat niet los wat er aan de hand is, volgens hem hebben we maar voor een uur betaald.
Wij balen, op het water is zo fijn, er valt altijd veel te zien.
Aangekomen aan wal vragen wij Amare wat er aan de hand is. Hij geeft aan dat we toch alle dieren gespot hebben, dus.......
Hans en Marion gaan voor de koffie, Trudie & Helmie besluiten zelf een stukje national park te gaan verkennen.
Zij zien nog apen, en leggen deze op foto's vast.
Na de boottocht op naar Arba Minch voor de lunch. Armare heeft een plek gevonden en geeft aan voor ons te bestellen.
Wij zien in tussentijd dat er hele vissen geserveerd worden, en daar worden wij niet blij van.
Marion maakt duidelijk dat de kop van de vis verwijdert moet worden, willen wij dit kunnen eten.
We krijgen twee vissen geserveerd, geweldig mooi opgediend én inderdaad zonder kop.
Het smaakt verrukkelijk alleen wel oppassen voor de graten.
Om 14.00 uur gaan we op pad naar de Kanta Lodge, het blijkt nog een behoorlijke rit te worden.
Onderweg stoppen we bij een waterplaats. Hier staan mensen zichzelf te wassen, hier wordt kleding gewassen, hier wordt water gehaald voor privé gebruik, hier zijn dieren aan het drinken, worden tuctucs gewassen, kortom een grote verzamelplaats voor het gehele dorp.aan de overkant van de rivier is ook nog een markt.
Zodra wij uitstappen hebben wij wederom meteen een hele horde kinderen om ons heen hangen. Het valt op dat deze kinderen veel brutaler zijn dan voorheen.
Ze raken ons ongevraagd aan, proberen onze buidels aan te raken en gaan ervan uit dat wij van alles aan hen willen geven. Deze kinderen zijn erg opdringerig, en niet leuk.
Wij kunnen amper een voet verzetten, of er hangt er weer eentje aan je, we worden in de armen geknepen, kortom rotjongen, net een zwerm vliegen die niet van je af te slaan zijn.
Amare weet later te vertellen dat dit veelal komt doordat deze kinderen niet door hun ouders gecorrigeerd worden. De ouders hebben het te druk op het land, en laten de kinderen aan hun lot over.
Triest, maar als dit zo doorgaat met deze kinderen, zal dit op den duur ook wat gaan betekenen voor het toerisme, in negatieve zin.
Wij gaan verder én komen rond 16.00 uur aan in de Kanta Lodge. Wederom een Mooie plek met vele kleurige bloemen.
Het is vandaag een bijzondere dag, we branden een kaarsje op de plek van bestemming.
Eindelijk wat vroeger op de plek van bestemming, zodat we ook wat tijdvoor onszelf kunnen genieten.
In de avond eten wij heerlijk goulash op het complex, in de buitenlucht, onder een 95 jarige oude olijfboom. De eerste zwoele avond is een feit.
Groetjes.