Buska lodge camperen - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Buska lodge camperen - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Buska lodge camperen

Door: Wij

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

18 November 2017 | Ethiopië, Ārba Minch’

Zaterdag 18-11-2017
Om 07.30 uur ontbijt, én weer even wat WiFi. Gisteravond wilde we het thuisfront contacten, echter helaas, ineens WiFi weg.
We vertrekken om 08.30 uur met lokale gids naar de Konzo people.
We komen aan in het dorp Gamoli, hier leven 5000 inwoners.
Een aantal Konzo people leven in beschermd Unesco gebied. Zo ook dit dorp.
De Konzo people leven verdeeld over 41 dorpen, zij hebben 9 hoofden in totaliteit, én zijn met 300.000 in het geheel.
We lopen door een dorp, omringd door hoge muren gemaakt van steen.
Deze gemeenschap begint met één ring, zodra deze vol is wordt er een ring omheen geplaatst waar mensen woningen bouwen.
Men leeft veelal van de landbouw, en speciaal, men verbouwt alles door elkaar heen.
Op een stuk land staat mais, zonnebloemen, aardappelen, koffie, alles door elkaar heen.
Ook deze populatie hangt aan elkaar van gebruiken en rituelen. Men mag niet trouwen binnen de eigen clan. Als men getrouwd is en er een bevalling geweest, worden man en vrouw gescheiden van elkaar voor de duur van 2 jaar voor de nacht.Men ziet elkaar dan enkel op het land.
Ook zijn er specifieke mannen en specifieke vrouwen taken, vrouwen mogen niet in de bomen klimmen, dit omdat zij geen ondergoed dragen.
Mannen mogen geen stenen slijpen, dit omdat zij dan hun geslachtsdelen kunnen raken.
We zien een authentiek dorp.
We gaan op weg naar de Buska Lodge, een plek waar wij in een tent gaan slapen. We gaan naar een camping.
Onderweg bezoeken wij een markt, allerlei soorten mensen van verschillende stammen verkopen hier hun waren. Van souvenirs tot allerlei etenswaren én producten, alles is weer te koop.
Ook wij proberen een aantal kleine dingen te kopen. Onderhandelen, dat kennen ze hier in Ethiopië ook, dus of we teveel betalen, wie zal het zeggen......
Na de markt op weg naar de Buska Lodge.
Betreft opnieuw een mooie plek, midden in de open vlakte.
We krijgen tenten toegewezen, let wel tenten met een veldbedje.
De tenten staan per drie bij elkaar, en vooralsnog hebben wij geen vreemde buurtjes, maar zijn wij elkaars buren.
We hebben van 18.00 - 23.00 uur stroom van een generator, daarbuiten is het gewoon pikkedonker.
Bijzondere ervaring.
Bij aankomst eerst een late lunch, heerlijk gegeten. Daarna even tijd voor onszelf. Marion en Trudie met de camera's op pad, Hans én Helmie nemen een momentje rust. s'avonds douchen maar alleen koud water. Op zich goed te doen met deze temperaturen. Ondertussen hebben we al temperaturen gemeten van 33 graden.
In de avond een buffet, én daarna zoeken wij ons tentje op, benieuwd naar onze eerste overnachting op de camping.
Groetjes

• 24 November 2017 - 16:08

Ronnie Anne Drees Pippa:

Hoi allemaal,

Dat klinkt als een leuke ervaring!
    Geen enge tentverhalen meer gehoord, dus ik ga er vanuit dat jullie goed geslapen hebben