De lakes van Ethiopie - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu De lakes van Ethiopie - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

De lakes van Ethiopie

Door: Ons

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

23 November 2017 | Ethiopië, Hawassa

Donderdag 23-11-2017
Vandaag wordt een reisdag, we volgen de weg door de rift vallei met hierbij regelmatig zicht op de meren van Ethiopië, aldus het programma.
We vertrekken om 08.00 uur, nadat we om 07.00 uur het ontbijt hebben genuttigd op het resort Paradise Lodge.
De beveiligers nemen gedurende ons ontbijt hun plekken weer in aan de rand van het restaurant, dit om de Baboons te verjagen zodra ze dichterbij gaan komen.
Het lukt Hans uiteindelijk om te pinnen op het resort, de andere dames krijgen geen geld uit de automaat.
We vertrekken én zien al vrij snel een groot meer opdoemen. We vervolgen onze weg en komen het meer Abaya (1162km2) met regelmaat tegen én dit is volgens Amare ook het tweede meer van Ethiopië. Het Tana (2156 km2) meer is het grootste, dit meer is het tweede, en het Chamo (317km2) meer is het derde grote meer van dit land.
Onderweg zien wij weer vele bijzondere zaken. Een ding willen we echter toch benoemen.
Het zijn de harde werkers, degene die het hardste werken in dit land. Het betreft hier de ezels, de ossen en de paarden.
De ezels zien we sjouwen, zij trekken karren vol met jerrycans water, zij trekken karren vol én dat is hier echt vol met hooi, gras, zakken meel, maïskolven, hele huisraad, mensen, kortom, wat moeten deze beestjes werken.
Zo ook de paarden, ook hen zien we karren voorttrekken, af en toe zie je iemand die een paard berijd, maar meestal wordt het paard ook gebruikt voor het trekken van karren vol met goederen.
De ossen zien we op het land, zij trekken de ploegen die het land bewerken.
Kortom, allemaal beestjes die men nodig heeft, en die bergen werk verzetten.
Je kan je bedenken dat je er dan ook goed voor moet zorgen. Dit gebeurt vaak ook wel, echter zien wij ook voorbij komen dat ezels en paarden met de pootjes aan elkaar gebonden worden als zij niet werkzaam zijn maar " vrij" mogen grazen. Ze kunnen dan niet weglopen. We zien ook dat de beestjes soms best hardhandig aangepakt worden, jammer genoeg.
Onderweg gestopt in een dorpje voor een bakkie koffie. We komen aan bij een groot hotel en bestellen hier meteen een lunchbox voor de middag.
We rijden verder, passeren menig dorp met ieder z'n eigen charme.hier zien we weer andere soorten hutjes. Ronde Riete daken met leem wanden. Al dan niet geschilderd.
Op weg naar het reservaat raken we de weg nog kwijt, we rijden in rondjes maar komen uiteindelijk toch uit op de toegangsweg naar het reservaat.
Vlak voordat we naar binnen gaan eten we onze lunch. Gelukkig geen kinderen in de buurt.
De lunch is groot, te groot. We krijgen het allemaal niet opgegeten en besluiten de bakken weer in de auto te zetten, misschien voor later.
Binnen in het natuurreservaat gaan we op pad met een gids.We zien al vrij snel het hartebeest, groot is die..... en vele kuddes zien we lopen.
In het park doorgereden, aan de rand speciale dorpjes. We rijden erlangs en zien kinderen die zelfs na 3 douchebeurten niet schoon te krijgen zijn. Wat een schoffies.
Mooie dorpjes, erg afgelegen in het reservaat.
Terug uit het park, op weg naar Hawassa.
Pfffffff, we hebben een zitkont. Het is een lange dag in de auto.
We komen aan bij ons hotel Lake View in Hawassa. Ons hotel ligt aan een meer, het Hawassa meer. We hebben een geweldig uitzicht en zien nu al allerlei vogels voorbij vliegen. Het is bijna duister, hopen dat we morgenochtend nog wat foto's kunnen schieten.
We drinken wat, nemen een douche en weet je dit was echt een fijne douche. Genieten. In Ethiopië varieert het douchen nogal, van geen water, koud water, tot een straaltje water of een echte, gewone douche met normale straal, en die hebben we vandaag te pakken. Genieten.
Na het douchen eten, buiten bij een vuurkorf.
Het eten is prima, en wij gaan na een lange reisdag op tijd naar ons bedje toe.
Je wordt enorm moe van dat gereis en gehobbel over de Ethiopische wegen.
Welterusten.