Bale Mountains - Reisverslag uit Goba, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Bale Mountains - Reisverslag uit Goba, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Bale Mountains

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

25 November 2017 | Ethiopië, Goba

Zaterdag 25-11-2017
Om 07.30 uur aan het ontbijt. Marion en Hans helemaal brak. Zij hebben amper geslapen, zij lagen op de veren die uit hun matras staken. Ook hadden zij de pech geen warm water te hebben. Trudie en Helmie daarentegen hebben een betere nacht gehad. Het is vochtig en koud hier bij de Balemountains, het scheelt de helft aan graden die we tot op heden gewend zijn. Dus ingepakt gaan wij om 08.30 uur pad.
Onze lokale gids Abou is ook naar het hotel gekomen, we rijden rechtstreeks naar het Nationale Park, het Sanetti plateau.
Het lijkt alsof we op een andere planeet terecht komen. Het is hier droog, het enige wat lijkt te groeien is de soort heide. We noemen het een maanlandschap, zo apart. We verblijven natuurlijk ook op hoogte en gaan straks zelfs het tweede hoogste punt van Ethiopië bereiken.
Vrij snel zien Marion en Trudie de eerste Ethiopische wolf. Zeer bijzonder. Het dier zien we op enkele tientallen meters afstand lopen, op zoek naar voedsel. Yes, wat geweldig mooi is het hier toch. Zoveel bijzondere natuur.
Wij gaan verder, natuurlijk is deze eerste wolf door iedereen meerdere malen vastgelegd. Wij komen thuis met vele, vele foto's......
Verder door het park zien we ook de kleine ratjes/muisjes, die door de wolven worden gegeten.
Het park heeft 350 wolven in totaliteit.
Wij maken het mee vandaag, it's our lucky day, we zien zelfs een wolf die zijn prooi vangt en opeet. Hij verscheurt de prooi, eet dit smakelijk op, en geniet zichtbaar. Wij zijn getuige. De natuur is hard en wreed, maar o wee wat een machtig mooi gezicht.
Deze wolf had geen kleine prooi te pakken, het was een wat groter dier, vermoedelijk knaagdier.
We gaan verder, en het landschap verandert continu. Het wordt grilliger, en lijkt steeds meer op een maanlandschap. We belanden in een compleet andere wereld.
Wij noemen het maanlandschap, maar wat we hier zien is gewoon niet uit te leggen. Vreemd, kaal, koud, bizar, geen groen, vreemd, gewoonweg niet te beschrijven.
We gaan naar het hoogste punt, de Tullu Deemtu 4377 meter hoog. We stappen uit, en het is me hier een partijtje koud. 2 graden boven nul geeft de meter aan.
Het uitzicht is magnifiek, geweldig mooi.
We rijden verder en zien wederom vele watervogels, een aantal kleinere dieren, een aantal roofvogels én in het totaal spotten wij 8 Ethiopische wolven. Marion zegt dat zij er 9 heeft gezien, maar ja, ze kan zoveel zeggen......
Zeer bijzonder, we zien 2 wolven binnen een afstand van 10 meter. Speciaal, met de camera in de aanslag komt er een vrachtwagen luid claxonerend aangescheurd. Jammer maar helaas, wolven zijn foetsie.
Wat een idioten, wat een mafketels om in dit gebied zo'n enorme vaart te hebben.
Af en toe.............
Maar goed, een hoofdweg die dwars door een nationaal, park loopt is in onze ogen ook niet echt gewoon.
Blijft wel een bere interessant gebied, geweldig mooi. Wij zijn blij dat we deze Bale Mountains mee kunnen pikken op deze reis.
We rijden het gebied uit, en gaan verder in The Harenna Forest. Een bosrijk gebied, ook op het Sanetti plateau en op hoogte. We zien hier vrij snel een aantal Bale monkeys aan de rand van het gebied. Uit de auto én we knippen weer vele plaatjes. We draaien ons om en zien achter ons een everzwijnen familie de weg oversteken. Geweldig toch.
Volgens onze gids Abou hebben we nu alle dieren gespot. We draaien om en gaan op naar de lunch.
We eten in een dorpje, brood met organische honing, en die is me toch lekker.
We ontmoeten een jongen (23 jaar oud) uit Noorwegen, die inmiddels al 9 maanden op reis is. Vanuit Azië naar Afrika. Hij kan boeiend vertellen, is nu inmiddels een aantal weken verblijfd in een klein Ethiopië's dorp. We eten samen een soort pitabrood met overheerlijke honing.
Na het eten rijden we terug naar het hotel.
We blijven het koud houden, de temperatuur komt vandaag niet boven de 14 graden uit, echt effe wennen.
We eten heerlijk in het hotel, en gaan op tijd ons bed in. Hopen op een betere nacht voor Hans en Marion, ze hebben het matras omgedraaid.morgenvroeg gaan we zelfs om 06.00 uur vertrekken.
Welterusten