paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

05 November 2019 | Suriname, Paramaribo

Dinsdag 05 november
We hebben een vrije dag, onze één na laatste dag in Suriname. Rustig aan doen dus, alhoewel..... dat past niet bij ons.
We besloten gisteravond om een taxi te bestellen voor 08.00 uur vanochtend. We willen naar de centrale markt in Paramaribo. Volgens de boeken de grootste markt van het hele Caribische gebied. Wij zijn benieuwd.
Maar, natuurlijk starten wij de dag eerst met een ontbijt om 07.00 uur bij no 8, het appartement van Hans & Marion.
Lekker met het geluid van de vogels op de achtergrond.
Om 08.00 uur staan wij klaar voor vertrek. Geen taxi te bekennen. Vreemd, ondanks dat men spreekt van het Surinaams kwartiertje, hebben wij dit nog niet eerder meegemaakt. Vaak is de taxi al voor tijd aanwezig.
We besluiten te wachten en om 08.12 uur komt de taxi aan.
Op naar Paramaribo. We worden afgezet nabij de centrale markt én gaan op pad.
Vele vroege vogels zijn al in touw, we zien vele mensen lopen met plastic tassen vol goederen die vanaf de markt komen.
We gaan naar binnen en stuiten op vele kraampjes met vis, geroosterde vis, rauwe vis, garnalen in alle soorten en maten, alles netjes uitgestald op de markttafels. Zo nu en dan wordt er een emmer water over de vis gegooid. Er is hier geen sprake van een koeling, of vriezer om zaken koel te houden, én inmiddels is het 08.45 uur én loopt de temperatuur al op naar 30 graden.
Wat zou de voedselautoriteit hiervan vinden?
Wij vinden het geweldig, we ruiken een diversiteit aan geuren door elkaar heen, erg bijzonder. Na de vis enorme hoeveelheden groenten, knollen, fruit, zaden in alle kleuren, grote en maten. Ook verzorgingsproducten, vlees, huishoudelijke artikelen, alles is hier te koop. De centrale markt telt zo’n 3000 kraampjes, echt van alles wat.
Op de eerste verdieping kleding. Vele kraampjes zijn hier dicht. Op onze vraag hoe dit komt, geeft men aan dat het nog vroeg is, sommige eigenaren moeten eerst de kinderen naar school brengen. Ook laat men horen dat er wat eigenaren op vakantie zijn.
Wij kunnen niet voorbij lopen zonder hier wat te besteden.
We hebben hopelijk nog plek in onze koffers.
We lopen ook langs een grote hal met hierin veelal de producten vanuit het binnenland. Kruiden, noten, zaden, knollen, van alles wat je nodig kan hebben in het binnenland.
Het is warm, wij gaan verder en lopen richting waterkant. We stoppen om wat te drinken bij een restaurantje aan het water.
Dat is belangrijk hier, drinken, drinken en nog eens drinken.
We gaan verder, lopen via het busstation, allemaal vrolijke kleurtjes worden gebruikt op de bussen die veelal van particulieren zijn. Hoe kleurrijker, hoe opvallender de bus.
Trudie ziet Günther, een gids die wij ontmoet hebben op Palumue.
We stoppen en kletsen even met hem en zijn Duitse gasten, die we ook kennen van eerder.
Leuke man, die mooi kan vertellen.
Wij lopen door de winkelstraten in Paramaribo én gaan her en der een winkeltje in.
We hadden eerder besloten te lunchen in Paramaribo bij Souposo, een restaurant, soephuis wat bekend staat om soepen én Surinaamse gerechten.
Het is een eindje lopen, met de zon hoog aan de hemel, maar rond 12.30 uur komen wij aan bij Souposo, waar we lekker kunnen zitten inde achtertuin.
We proberen weer wat Surinaamse gerechten uit, én zelfs de pinda soep word besteld.
We eten erg lekker. De Surinaamse keuken is echt geweldig, én zeer divers.
De kruiden en specerijen die gebruikt worden maken het eten lekker van smaak.
Na het eten nog een afsluiter, onze laatste maal uit eten samen, vandaar.
Voor vanavond hebben we namelijk de röti van buurman Aniel besteld.
Marion én Hans gaan voor de speciale koffie’s, Trudie én Helmie voor een toetje. We laten het ons smaken.
Een taxi word voor ons besteld, die brengt ons terug naar Kekemba.
De middag spenderen wij verder aan het zwembad, met zo nu en dan een pittige bui tussendoor. Het kan ineens super hard regenen, waarna het 2 tellen later droog is en de zon uitbundig schijnt.
In de avond de röti, deze blijft super lekker. Hierna pakken we het pesten weer op. Met een alcoholisch drankje, lukt dit prima.
We drinken Surinaamse rum, Bourgoe genaamd. In Cuba vertelde men dat deze rum in Cuba gemaakt weer. Hier word verteld dat de rum in Suriname gemaakt word. Ons maakt niet waar hij gemaakt word, wat we wel weten is dat deze rum echt lekker is, én voor Nederlandse begrippen, weinig kost.
Een heerlijk spel, waarbij we nog wel een keer de spelregels moeten nakijken.
Ben je nu wel of niet verplicht kleur te bekennen bij het pesten als je kan....?
Voor ons nog steeds niet echt duidelijk.
We gaan door tot laat in de avond. Gezellig én fijn om zo samen bezig te zijn.
En de winnaar, wederom....., geen Trudie, Marion of Hans.
Welterusten.

• 09 November 2019 - 21:37

Linda :

Nu ook weer leuke en mooie foto’s..
    Gaaf om te zien
    Ja beetje jaloers.. haha

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

25 daagse ronsreis Suriname

25 daagse rondreis Suriname
14 oktober 2019

Eindelijk, eindelijk is het zover, ook wij gaan nu vertrekken.
Shiva én Aybo op de plek, voor de kipjes en de vissen wordt goed gezorgd, afscheid genomen van familie, kleinkinderen, vriendjes en vriendinnetjes, wij zijn er klaar voor.
Als je later vakantie hebt, lijkt het alsof dat je er steeds meer en meer aan toe bent.
Dit jaar mocht Hans een eerste voorzet geven, en zoals verwacht, werd het Suriname. Een land wat al langer bij ons allen op het wensenlijstje stond, maar bij Hans stond Suriname vet bovenaan.
Een bijzonder land, rondreizen kan hier niet, alle routes beginnen of eindigen in Paramaribo, de hoofdstad.
Suriname is maar een klein landje zegt Drees, en inderdaad met Brazilië als buurland, valt Suriname in het niet.
Ook qua inwoneraantal is Suriname bijzonder, ruim 500.000 mensen wonen hier, terwijl het land 4 maal zo groot is als Nederland.
Suriname is volgens de boeken ook een land met weinig toeristen, 35.000 op jaarbasis, dat is echt een bijzonder laag getal. We denken dat Amsterdam deze aantallen bijna maandelijks ontvangt.
Maar, wij hebben er zin in, het beloofd weer een mooie, bijzondere trip te gaan worden.
Een collega zei, je kan ook naar de Bijlmer gaan, Surinamers genoeg daar. Een aantal gedetineerden was jaloers, Suriname is volgens hen de place to be, kortom, smaken verschillen, gelukkig.
Vanochtend al vroeg uit de veren, ‪om 09.00 uur‬ verzamelen op station Deurne. Marion heeft enkele weken geleden op de NS planner gekeken, en juist voor deze week werden er werkzaamheden aangekondigd op het spoor tussen Nijmegen en Arnhem. Dus alternatieve route, via Deurne. Bijkomend voordeel, we reizen aan een stuk door naar Schiphol. Wel zo gemakkelijk.
Na 1 uur en 45 min komen wij op Schiphol aan, ruim op tijd.
Op zoek naar de incheckbalie zien we een enorme rij. Inchecken thuis lukte niet, dus aansluiten.
Het wachten duurt lang, zeker als Marion op een normale vraag niet eens op fatsoenlijke manier een antwoord krijgt. Jeetje wat een bitch.
Gelukkig de koffers weg, en ingecheckt. Nu eerst een kop koffie, waarvoor we nog net 30 minuten de tijd hebben.
Boarden en op naar Paramaribo. Ons staat een vlucht van ‪09.15 uur‬ te wachten volgens de piloot.
En ook bijzonder, we boeken bij Suriname airways, en gaan nu de lucht in met Tui. 2 vluchten bij elkaar genomen, maakt 1 vliegtuig vol.
Na enige tijd voelen we alle spieren, we weten niet meer hoe te zitten én jeetje wat een feest om in de herfstvakantie te reizen. Voor ons gevoel een reis lang met een jankend kind. Zielig voor het kind en de ouders, maar ook wij hadden er bijna schoon genoeg van.
Het einde komt in zicht, Paramaribo, here we are.
Aangekomen op het vliegveld, belanden wij in de rij voor de paspoortcontrole.
Pas op het einde zien we dat we in een rij zijn belandt voor 60+ ers, oeps, foutje, maar terugkeren is effe geen optie.en worden toch vriendelijk geholpen.
We worden opgewacht door Erwin, een vrolijke man die ons direct veel kan vertellen over Suriname, de geschiedenis en sommige gebruiken.
Hij brengt ons naar Kekemba, een klein resort, waar wij onze eigen studio’s toegewezen krijgen.
Op naar de winkel twee deuren verder voor een drankje en een hapje en ontbijt voor morgen. Want bij Kekemba is verder niets te halen. Gezellige gast de eigenaar van de “ supermarkt” en bij hem ook meteen het avondeten besteld voor morgen. Zijn vrouw zal voor ons koken. Surinaams. Hierna thuis op terras aan een Surinaams Parbo biertje en dan heerlijk naar bed. Temp is nu nog 24 graden middernacht. Klam plak weer. Maar niet zeuren. Dit is wat er willen.
Grx

Verstuurd vanaf mijn iPad