Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Hoi An

Door: Hans en de meiden

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

21 Oktober 2014 | Vietnam, Hội An

Hoi An

Vanochtend in alle vroegte de wekker, besloten gezien de temperatuur hier om het fietsen te gaan starten om 07.30 uur.
Bij het ontwaken stond het flink te regenen in Hoi An, hopen dat het weer ons iets gunstiger gezind is.
Vooraf natuurlijk eerst ontbijten in het hotel, en raadt eens, we hebben voor het eerst bruin brood, en zeer dunne plakjes smeerkaas.
Met z'n allen heerlijk ontbijt gehad.
Daarna op de fiets met z'n vijfjes. Achter elkaar aangereden door de stad, met ook voor ons links en rechts scooters, auto's en vele fietsers meer.
Wij bewaren de rust, dus fietsen door een stad is voor ons geen probleem. Langs de weg volop bedrijvigheid, ontbijtjes worden klaar gemaakt, volop handel wordt er gedreven door de verkoopsters met allerlei waren in hun mandjes.
Mooi om te zien.
Via allerlei paadjes komen we bij de scheepswerf terecht. Hier liggen 3 verroeste boten, die bij ons allang ter sloop waren aangeboden, te wachten op hun reparatie.
Ook op het meer volop bedrijvigheid, menig vissersbootjes is op pad.
Na deze stop door allerlei steegjes en laantjes gefietst tot aan onze volgende stop nog steeds in het centrum. Hier gezamenlijk wat gedronken.
Onderweg een regenbuitje gehad van zo'n 3 minuten. We hadden de capes net aan, en konden nog geen kilometer verder weer stoppen om ze uit te doen.
Temperatuur van zo'n 30 graden, dus bij ons plakt alles, we voelen de zweetdruppels overal.
Na onze drankstop verder gefietst richting rijstvelden. Deze liggen net buiten de stad. Mooi gebied, met meerdere reigers, eenden, buffels liggend in de modder, Marion heeft zelfs de Smyrna ijsvogel gespot. Kortom, een route die voor ons een feestje is.
We moeten regelmatig stoppen of uitwijken voor de koeien die ook over ons pad lopen.
Ook zien we tijdens de fietsroute meerdere toeristen, ook de fiets. Tot op heden in centraal Vietnam Voornamelijk Engelse en Franse toeristen gezien.
Na het natuurgebied fietsen we terug richting hotel, om aansluiten met Huy een wandeling te maken door Hoi An.
We zien in de stad het oudste huis staan,het Tan Ky house en gaan hier even naar binnen. Bijzonder bouwwerk, waarin momenteel de zevende familiegeneratie woont.
Dit huis staat aan het water en is meerdere malen overstroomd geweest in de maanden eind oktober of november, wanneer hier de cyclonen kunnen toeslaan.
Hierna wederom een drankje genuttigd in een leuk restaurantje. Het is hier echt warm, dus drinken doen we goed.
Na ons drankje de Chinese Quan Cong tempel bezocht in Hoi An. Deze is blijven bestaan na de verwoesting van de stad tijdens de Tay Son-opstand.
Deze Chinese tempel is weer totaal anders van aankleding dan alle andere die we bezocht hebben. Indrukwekkend, en voor iedereen in onze gedachten, hebben wij een wierookstokje aangemaakt.
Hierna verder over de Japanse brug, ook een oudheid wat behouden is gebleven. Via de Japanse brug kom je in een straatje terecht met souvenirs gericht op Chinese en Japanse stijl. Bijzonder.
Hoi An is een schilderachtig gehucht, met veel souvenierwinkeltjes, en veel bedrijvigheid op straat. Het straalteen levendige, relaxte sfeer uit.
Na onze wandeling terug naar het hotel en afscheid genomen van Huy (onze gids).
Hij mag vanavond in Hue een nieuwe groep van 30 Belgische toeristen gaan ontvangen. Pffffff wat zij wij blij met z'n viertjes, en niet zo'n massale groep.
Bij het hotel onze lunch genoten, en daarna heerlijk liggen aan het zwembad.
Ondertussen veel mail-app-FaceTime verkeer met Nederland, want Porto (Pablo) is gearriveerd vanuit Portugal op Schiphol. Wij zijn erg benieuwd naar deze geadopteerde hond, en vooral benieuwd hoe de kennismaking met Shiva, Jhaysa en Aybo zal verlopen.
Lang leve internet en WiFi, de eerste beelden hebben we al gezien en zo te zien zijn het al dikke vriendjes.
Rond 16.30 Helmie & Marion naar de overkant van het hotel om daar bij Su Bi spa te gaan genieten van een heerlijke 4 hands massage. En dat genieten is gelukt, 70 minuten lang ieder, 2 lenige jonge meiden die elk spiertje los maken. En dat alles weer voor bijna geen geld. Wat hebben we een mazzel, en een massage op vakantie, die
houden we erin.
Voor Trudie & Hans, die de tijd bij het zwembad hebben doorgebracht, maar goed dat zij niet mee zijn gegaan. Ook onze voeten werden namelijk gemasseerd. En voor Hans en Trudie geldt, dat je uitsluitend naar de voeten mag kijken, maar niemand mag eraan komen.
Terug bij het hotel nog een drankje genuttigd in de bar, aansluitend de stad in gegaan om te gaan eten.
Naar eigen goeddenken een restaurantje uitgezocht, met als onze enige wens, een tafel buiten. We zaten amper toen er een behoorlijke bui over ons heen kwam. Van alle kanten kwamen er obertjes, keukenpersoneel e.d aangevlogen om de gasten te helpen hun tafeltjes leeg te ruimen en onder een enorm afdak te gaan plaatsnemen.
Hier heerlijk gegeten, daarnaast een drietal onder ons lekker aan de cocktails gezeten met als eindresultaat en rekening van nog geen 30 euro voor vier personen.
De prijzen hier zijn nog steeds niet te bevatten.
Inmiddels was het buiten ook weer droog geworden, de temperatuur nog steeds 26 graden, toen wij richting hotel liepen.
Ook tijdens de terugweg even moeten schuilen voor een regenbui. Het zijn korte, maar wel heftige buien hier in Hoi An.
Wij droog in ons hotel belandt, nog een laatste drankje gedaan, en toen moe maar voldaan naar bed.
Groetjes vanuit Vietnam van Hans Marion Trudie & Helmie

• 21 Oktober 2014 - 08:20

Ronnie Anne Drees Pippa Elvis:

Klinkt als heerlijk vertoeven daar!! Doe je goed mama, lekker bij het zwembad blijven. Voeten zijn er inderdaad niet om gemasseerd te worden :-)