Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Arequipa

Door: De Peruaantjes

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

25 September 2016 | Peru, Arequipa

23 september 2016
In de vroege ochtend bereiken we de tweede stad van Peru, Arequipa. 1.200.000 inwoners zijn hier gesetteld.
We hebben allemaal een behoorlijk stukje van de nachtrit in de bus kunnen slapen, worden zo'n beetje wakker als de lichtval begint. Wederom een woest, ruig landschap zien wij aan ons voorbijtrekken. Nu geen zand, maar veel rotsachtige heuvels en bergen. We missen de twee snacks, en bij navraag blijkt dat er iets verkeerd gegaan is met de catering, vanuit Nasca zijn er geen snackpaketten meegegaan aan boord van de bus. Wij, inmiddels een tien uurtjes verder hebben honger en dorst, maar helaas, hieraan kunnen wij nu niets veranderen.
Bij aankomst op het busstation, zien wij geen taxi chauffeur staan. We lopen naar de uitgang en ontmoeten daar Johannes, een Nederlandse man die inmiddels al 15 jaar woonachtig is op Peru.
Binnen 5 minuten verteld hij ons zijn complete levensverhaal, wel bijzonder. Johannes is werkzaam bij een toeristen informatie bureau, en verteld ons ook de hoogtepunten van Arequipa.
Na een telefoontje blijkt de taxi al langer voor ons klaar te staan buiten, tussen alle andere in. Die hadden we zelf waarschijnlijk nooit gevonden.
Gelukkig een minivan, dus met z'n allen inclusief bagage op pad naar ons nieuwe onderkomen, Casa di mi Abuela (grootmoedershuis).
Arequipa ligt op 2325 meter hoogte, en hier gaan we vast wennen aan hoogte, dus veel drinken geblazen.
Allemaal enigszins brak zitten we rond 11.30 uur aan ons ontbijtje. Hierna de middag doorgebracht bij het zwembad, temperatuur is prima hier.
Aan het einde van de middag gaan we op pad, de stad verkennen. We zitten redelijk centraal in het historische gedeelte en maken een leuke wandeling. We zien de kathedraal, het nonnenklooster, vele kerken en besluiten morgen verder onderzoek te gaan doen, vandaag is het pinnen geblazen en verder genieten van de sfeer van de bevolking. Het is vrijdagavond, volop drukte op straat, veel te zien, overal muziek of bandjes, gezellig sfeertje hier.
Uiteindelijk belanden we op een terras, met wederom happy hour. Dat maken we hier vaker mee, happy hour, 2 cocktails halen, 1 betalen. Wij nemen het ervan en genieten.
De maaltijd is prima, Marion aan het Alpaca vlees, het smaakt maar is niet voor herhaling vatbaar. Hans en Trudie nemen ook de proef op de som, ook zij zijn niet echt gecharmeerd van de smaak.
Ook eten we quinoa, een Peruaanse specialiteit.
In een sfeervolle stad, wandelen wij weer rustig naar ons hotel. Op naar een hopelijk goede nachtrust.
Liefs

• 25 September 2016 - 10:11

Mies Metselaar:

Ha reizigers,
    Met heel veel plezier volg ik jullie reis. 5 Jaar geleden volgde ik dezelfde route en het is prachtig jullie gedetailleerde, mooi geschreven verslag te lezen. Het brengt me terug in de tijd. De lange ritten, meestal 's nachts met de luxe dubbeldekkers van oord naar oord. Ook ik vloog over de Nasca lijnen, een onvergetelijke gebeurtenis en wandelde over de begraafplaats met de vanzelf gemummificeerde mensen. Door dat er in de woestijn geen vocht is, zijn de 2000 jaar oude lichamen niet vergaan.
    Het besef dat zowat alles wat we weten afgelezen is aan de hand van archeologische vondsten - omdat de oorspronkelijke bewoners niet konden schrijven - aan afbeeldingen op aardewerk, aan sieraden, kledingresten, aan bouwwerken, aan vondsten in het ijs. Je kunt het je haast niet voorstellen hoe 'alles' zo goed herleid is kunnen worden. De Spanjaarden pas zijn de geschiedenis op gaan schrijven.
    Ik kijk uit naar jullie volgende bericht.
    Geniet van alle wonderen in die oude wereld die wij westerlingen in wereldperspectief eigenlijk nog maar pas ontdekt hebben.
    Lieve groet,
    Mies