Dong van - Reisverslag uit Dồng Văn, Vietnam van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Dong van - Reisverslag uit Dồng Văn, Vietnam van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Dong van

Door: Hans en de meiden

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

08 Oktober 2014 | Vietnam, Dồng Văn

Woensdag 08 oktober.
Gisteravond besloten om op tijd de wekker te zetten, zodat we nog even van de omgeving kunnen genieten. Deze ochtend behoorlijk wat nevel en mist, daarom Gestart met het ontbijt om 06.30 uur, daarna nog wat mooie plaatjes geschoten in het eco park Pan Hou.
Om 08.00 uur stond de bus klaar om de tocht naar Dong Van te gaan starten.
De eerst 26 kilometer duurde zo'n anderhalf uur. Slecht wegdek, en 2 fotoshoots inbegrepen.
Op naar de volgende 175 kilometer, want we moeten vandaag zo' 200 kilometer verder reizen om op de plek van bestemming te komen.
Onderweg prachtige vergezichten, je raakt hier echt niet uitgekeken. Het landschap is gevarieerd, mooi en voor ons zelfs spectaculair. Niemand van ons had kunnen bedenken hoe rijk Noord Vietnam is betreffende natuur.
Omstreeks 11.00 uur gestopt voor een koffiestop, hier waren kokosnoten te koop, die wij heerlijk hebben leeg gedronken.
Helmie en Hans konden het toilet niet vinden, totdat ze er achter kwamen dat we gebruik moesten maken van het openbare toilet op het plein. Het is dat de nood hoog was, maar vies......... Het valt niet te omschrijven. Trudie en Marion besloten. Na onze verhalen om voor het wildplassen te kiezen.
Hierna doorgereden via de Tam Son,3 bergen zie je op een vlak stuk land staan.
Gelunched bij Tam Son Food, een lokaal restaurant op advies van onze gids. Heerlijke fried Rice gegeten met beef.
Inmiddels zijn wij aangekomen in "heaven gate" , dit gedeelte van Vietnam wordt zo genoemd omdat hier alleen mhongs wonen. In de oorlog lang geleden hebben deze Mongs de Vietnamenzen verslagen door grote gesteente van de bergen te gooien. Vandaar de naam.
Wij zien ondertussen het meest armoedige gebied van vietnam, de hmongs hebben niet veel, zij moeten hard werken en veel, veel sjouwen. Suikerriet wordt op de rug gebonden, mais zijn ze aan het kappen, manden met etenswaren op het hoofd, en hele einden lopen berg opwaarts. Kortom veel respect voor deze groep mensen. We hebben ondertussen de zwarte, rode mhong gezien, inmiddels ook de groene en de bloemen mhong gezien.
Bij het karsgebergte een stop gemaakt, we zitten inmiddels 1800 meter hoog. Mooi gezicht, hoe de natuur zich zo kan vormen. Beeldhouwen is hier niks bij. Hele sculpturen gewoon door de natuur ontstaan, prachtig.
Onderweg nog gezien hoe een brommer onderuitschoof in eenhaarspeldbocht, dat was wel even schrikken. De weg hier bestaat alleen maar uit zeer scherpe haarspeldbochten. Smalle weg, met wederom veel scooters. Het meest hoognodige auto-onderdelen wat je hier nodig hebt is de claxon. Laat horen dat je eraan komt.
Wij inmiddels aan gekomen in Dong Van, de capital stad van de mhongs, of tewel de stad waar ontmoetingen, markten etc plaatsvinden.
Ook hier een armoedig aangezicht, hotel is verder prima, alhoewel wij vanaf het terras in de keuken van de buren kunnenkijken, waar de ratten in bakken zitten als specialiteit van de avond.
Wij samen met chauffeur en gids naar een lokaal restaurant, zelf de groenten, en kip aangewezen die we wilden hebben, welke door de kok voor ons werd klaar gemaakt.
Gekozen voor de kip, en we hebben het blad van een pompoen gegeten, in Nedreland voeren we het aan de kippen, maar in Vietnam weten ze echt hoe ze dit klaar moeten maken. Goed gegeten.
Bij het eten regelmatig een borreltje rijstwijn gedronken, dit is een Vietnamees gebruik, en o zo vies. Gelukkig heeft het de kleur van water, en proosten kan ook met water in het glas in plaats van echt vieze rijstwijn.
Als afsluiting nog even op een terras gezeten voor ons hotel voor een drankje. En nu op tijd naar bed. Morgen mooie wandelingen voor de boeg. Tot de volgende keer.
Xxx van ons

• 09 Oktober 2014 - 11:03

Bets:

Wij zien dat jullie het goede ma ken geniet er nog vvan Groetjes. Mam

• 09 Oktober 2014 - 11:56

Ingrid Jilesen:

Hallo luitjes, het is weer allemaal waaaaaauw !! Geniet er van, groeten uut Kuuk X