eindelijk weer in de lucht - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu eindelijk weer in de lucht - Reisverslag uit Tortuguero, Costa Rica van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

eindelijk weer in de lucht

Door: Hans & Marion

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

01 Maart 2012 | Costa Rica, Tortuguero

na enkele dagen afwezig te zijn geweest, hebben we weer internet op de solentiname eilanden in Nicaragua.

we gaan nog enkele dagen terug met ons verslag
maandag 27 februari
in de ochtend vroeg vertrokken van Tortuguero richting La Fortuna.na een route over een onverharde weg van 45 km waar we 2 uur over hebben gedaan even een stop bij een bananenplantage van Del Monte. van bananenboom tot en met in de doos naar NL.onze indruk is eet alleen nog maar max havelaar bananen als je weet welke insecticide gebruikt worden.
de route vervolgd en voor La fortuna een stop bij een vrouw die leguanen verzorgt. alle soorten en maten lagen daar.
om 16.30 uur aangekomen bij de waterval van La fortuna. 591 treden naar beneden, en daar marion een heerlijke frisse duik genomen. mooi uitzicht maar vergeet niet de 591 treden weer naar boven. Helmie,Tien en Trudie halverwege gerust bij "cafe"halfweg.vanuit de waterval naar het dorpje la fortuna gelegen aan bij de vulkaan Arenal die we mooi in het zicht hadden. in het dorp geshopt en heerlijk gegeten met de groep bij La Perla.bij het hotel aangekomen was de bar gesloten, maar gelukkig hadden de overburen nog wel wat te drinken voor 3 dollar haha. helaas hadden we geen internet meer om nog iets te laten horen voordat we naar nicaragua vertrokken.

dinsdag 28 februari.
Vanochtend wakker met regen en veel bewolking, geen zicht op de Arenal vulkaan, maar wel een ontbijtje om 07.00 uur. Hierna met de bus vertrokken naar de grens van Nicaragua. Om 10.00 uur aangekomen, en na het invullen van de formaliteiten mochten we doorlopen en in onze eigen boot plaats gaan nemen.
Grensovergang was dit keer een makkie, schijnt soms lastig te zijn, wij hadden mazzel.
Wederom een mooie boottocht waar we volop van hebben genoten, natuur, flora en fauna, alles was weer paraat.
Aangekomen in San Carlos, daar de lunch genuttigd, en is Marjorie bij ons gekomen als locale gids.
Met de publieke boot naar ons stekkie gevaren.
Marion had natuurlijk direct de lokale bevolking op schoot, een klein meisje met een kei mooi gezichtje. Marion sjans, en vond het wel leuk het meisje ook met haar petje op te zien.
Mooi plaatje, echter zag ze later dat de zus van het meisje haar aan het vlooien was, de luizen werden letterlijk kapot gedrukt, Marion en wij allemaal na dit verhaal de hele avond jeuk.
Gelukkig nu nergens last meer van.
Wij met z{n allen tussen de locale bevolking op de publieke boot, Truus heeft vrijwilligerswerk verricht en een oud vrouwtje verzorgd van een jas en een plastic zak. Mooie ervaring deze publieke boot.
Sabalos is de plek van onze nieuwe locatie, uniek......
Voor Hans het ultieme verjaardagskado, het idee hier op deze plek wakker te mogen worden in de ochtend.
Geweldig gewoon.
We zaten zonder stroom, snel in het donker en hadden geen warm water en geen internet, maar niet getreurd, deze plek gaan wij nooit meer vergeten.
Bij de lodge gegeten en gedronken

Woensdag 29 februari
HIEP HIEP HOERA, Hans is jarig, ter ere van dit feit kwam om 05.15 uur de disco boot over de rivier.
Wat een klere herrie in die o zo mooie natuur.
Maar wel feest. Bij het ontbijt werd Hans getrakteerd op een kaartje van de groep, hierna was er een Pinjata.
Een Nicaruaans gebruik, kei leuk om te zien hoe hij een stok moest gebruiken om de snoepjes los te slaan.
Na alle felicitaties en inmiddels 38 sms'jes van Hans Bardoel, kon de dag beginnen.
Om 07.30 met de boot naar Casio.
Hier aangekomen naar de winkel om laarzen te passen voor een tocht door de natuur.
We kregen een twee en half durende wandeling voor de kiezen, die alleen maar uit blubber bestond. Je zakte soms tot onder de knieen weg in de modder, maar dat was wel lekker, en een mooi reservaat " Biologica Indio Maiz"
De groep werd verdeeld in tweeen, ieder met een eigen gids op pad, gericht op medicanale planten en bomen.
Terug van de tocht een lunch genoten in Casio, en daarna El Castillo bezocht. Oud Fort met mooie vergezichten.
Om 16.30 uur terug bij de lodge, waarna Truus en Tien de dag vervolgde met een cacao tour, en de rest, die was uitgeteld en zat met een biertje op het terras.
Tijdens het diner, kreeg Hans een kadootje namens de reisgroep, een fles Nicaruaanse rum,ook hebben we volop gezongen voor onze jarige.
En de medewerkers van de lodge waren zelfs zo blij dat ze voor Hans een cake hadden gebakken, met 4 kaarsjes erop.
Na een enerverende dag, dus geen groot feest gevierd, dit houden wij gewoon tegoed, maar lekker naar ons bedje toe.

Donderdag 1 maart
In de vroege ochtend met de publieke boot vertrokken vanuit Sabalos naar San Carlos.
Onderweg zowel zon als enorme regenbuiop ons hoofd gehad. Gelukkig is een publieke boot ook uitgerust met landbouwplastic, zodat we niet kletsnat werden.
In San Carlos aangekomen even wat gedronken, en daarna onze tocht vervolgd met onze eigen boot, een speedboot................
Om 12.00 uur aangekomen in Cabanas Paraiso, hotel gelegen op een van de Solentiname eilanden, San Fernando genaamd.
Opnieuw een locatie die je in Nederland echt niet kan vinden.
Na de lunch hebben Marion, Trudie,Helmie en Claudia "onze reisleidster", een duik genomen in het meer van Nicaragua. Erg verfrissend, totdat Trudie hoorde dat hier ook krokodillen zwemmen.
Meteen het water uit, en neem van ons aan, we gaan er ook niet meer in.
Om 15.30 met onze speed boot vertrokken naar Mancarron, een buureiland bewoond door vele kunstenaars.
Solentiname is vooral bekend door de Sandinistische ex minister en dichter Ernesto Cardenal. Voor deze omgeving een belangrijk persoon.
Het dorp vormde een kleurrijk geheel, de kunstenaars werken veel met het hout van de Maran boom, weegt niets.
Om 17.15 uur snel op onze speedy, we wilden de zonsondergang zien, die nergens zo mooi is als hier volgens de verhalen.
En jawel, het was geweldig. We denken dat we een kleine 500 fotos hebben met de hele groep van dit gebeuren.
Vanavond gegeten, en hierna aan dit verslag begonnen.
Nu weer tijd voor een biertje.
Ik moet van Truus vertellen dat het met de oudjes goed gaat.
De rest van de groep verteld dat het super goed gaat met de oudjes, maar wie ze dan bedoelen........
De groep is zeer gevarieerd, maar over het algemeen gaat het erg goed samen, en wordt er veel gelachen.

Tot de volgende keer, wij nu op naar onze drankjes.
liefs van ons allen.

p.s. namens Hans moeten we iedereen bedanken voor alle lieve berichtjes en de vele smsjes.

Rest ons alle jarigen thuis, die wij niet kunnen bereiken via sms te feliciteren. Geniet ervan allemaal.
Wij nemen er nu echt een op jullie.
PROOST

voor het eerste slokje, toch nog effe wat aandacht voor onze doggies,
we begrijpen dat het goed gaat daar in Overloon, maar bij deze vanaf 18 maart is alles weer thuis, op de eigen plek. ook gij Fons....
Geef ze een dikke knuffel van de baasjes.

• 02 Maart 2012 - 06:44

Angelique Verdaasdon:

Wat een prachtige verhalen. en fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Nog heel veel mooie vakantie ervaringen gewenst. Ik vind het heerlijk om jullie enthausiast verhalen te horen. groetjes angelique verdaasdonk

• 02 Maart 2012 - 07:29

Anouscka:

Leuk om jullie verslag te lezen.
    Mooie dingen maken jullie mee.
    En Hans... Het moeten wel 11 kaarsjes zijn en geen 4 hoor!
    Doe de crocodillen de groetjes en doe voorzichtig allemaal.
    En een teentje knoflook door je haar halen doet wonderen tegen luizen.
    doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
    grotestraat 110

• 02 Maart 2012 - 07:43

Harry B:

Goed dat alles goed gaat daar en jullie vermaken je wel lees ik. Nederland heeft eergister gewonnen met 3-2 van engeland. Robben scoorde er 2 geweldige doelpunten. Huntelaar 1 maar dat weet ie niet meer, omdat ie daarna knockout ging. Onze Robin staat op het punt naar Venetie te gaan met Renate. Voor de rest alles goed hier. Groeten aan iedereen.

• 02 Maart 2012 - 11:25

Arian:

Hey Hans allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag!! Een dag te laat maar ik kan jullie thuis niet openen en op mijn werk wel, maar ik heb heb aan je gedacht!!!
    Wat goed om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben!! Leuk om al jullie avonturen te volgen.
    Geniet ervan!!

Heel veel liefs

En Truus heel veel groetjes van ons mam en de rest natuurlijk ook.

• 02 Maart 2012 - 11:49

Miranda Bardoel:

Hoi lieve allemaal,
    Jullie verhalen klinken watertandend, stiekem een beetje jaloers, maar gun het jullie van harte.
    Respect voor tante Truus en ome Tien, want deze tour klinkt niet echt als een makkie!
    Geniet er van alllemaal, ben ontzettend benieuwd naar de foto's, die we na jullie thuiskomst gewoon even komen bewonderen. gr xxx miranda

• 02 Maart 2012 - 13:06

Wiel En Riet:

Ja hoor daar zijn ze weer de vakantie gangers. Zoals wij lezen is het echt genieten daar. Het zij jullie gegund. Wiel vraagd wat het zwaarste is, daar tot de knieen door de modder, of tot je enkels door de Beerse klei, daar heeft Tien nu ervaring in. Voor de jarige natuurlijk ook onze geluk wensen, nog een fijne voortzetting daar en tot het volgende berichtje.,Groetjes

• 02 Maart 2012 - 15:10

Hent Lamers:

Hoi Marionneke en Hans en de rest van het reisgezelschap.

Wat een prachtig verhaal kunnen jullie schrijven over allerlei soort zaken.
    Maar wat mij wel opvalt is dat er iedere keer de woorden terug komen dat de bar dicht is.
    Verder wens ik jullie heel veel plezier in het verre buitenland.

groetjes

• 02 Maart 2012 - 16:03

Lissette Verhoeven:

Kei mooi om te lezen wat jullie allemaal zien en mee maken. Trouwens hele mooie foto's.
    Verder nog veel plezier.

• 02 Maart 2012 - 17:04

Erik:

truus en helmie ik lees dat jullie zijn gaan zwemmen terwijl er krokodillen zitten niet meer doen want jullie moeten wel weer heel en gezond terug komen hier op het thuisfront is ook alles rustig veel plezier nog allemaal en doe het rustig aan en geniet ervan als jullie thuis zijn komen we wel effe langs om naar de mooie verhalen en foto's te kijken en luisteren
    groetjes erik bianca rylana en meghan

• 02 Maart 2012 - 18:59

Sandra:

Ik heb aan je gedacht Hans, wat een leeftijd!!!! Van harte gefeliciteerd natuurlijk en een dikke knuf.
    Wat een heerlijke verhalen en belevenissen, hartstikke leuk om deze vanuit ons grauwe landje te mogen meegenieten. Geneet ze! Groetjes, vanuit Limbabwe

• 03 Maart 2012 - 09:40

Hoi

He

• 03 Maart 2012 - 09:40

Hoi

He

• 03 Maart 2012 - 09:50

Hoi allemaal

Allereerst van harte gefeliciteerd Hans met je verjaardag weet alleen niet hoe jong je nu geworden bent.
    Was ik toch maar mee gegaan het lijkt mij ook heel mooi daar als ik jullie verhalen lees.
    Alleen jammer dat de bar gesloten is als jullie terug komen.
    Is toch wel lekker een koel biertje na een lange warme dag.
    Geniet er nog van,en kijk weer uit naar het volgende verhaal,en nog meer foto,s.

Groetjes Marc

• 03 Maart 2012 - 10:10

Rien En Mia:

Hai luitjes.
    Het is toch een geweldige beleving as je het zo leest,
    om jaloers op te worre.
    Begint bij ons wel te jeuken, maar ja we krabben maar 'n xtje.
    Khad vorige keer 'n hele reeks foto's gezien, maar kan ze niet meer trugvinden.
    Ligt dat aan mijn kunde, of zijn ze er gewoon af.
    Rest ons nog, jullie een opper plezier te gunnen en veel lol met de rest.
    Een extra knuffel voor ome tien en tante truus, kvind 't toch knap.
    Groetjes van ons.

• 03 Maart 2012 - 21:44

Henry&Joke:

Wat een prachtig verslag maken jullie. Met een beetje fantasie reizen we met jullie mee. Ben erg trots op oom Tien en tante Truus. Die komen zo te horen nog goed mee met de jongelui. Wij wensen jullie nog heel veel plezier en kijken uit naar het vervolg van jullie reis.
    Heel veel liefs, in het bijzonder voor tante Truus en oom Tien
    Henry&Joke

• 03 Maart 2012 - 23:12

Jo En Anny:

Hallo hier zijn we weer,jullie verslag weer gelezen,Op de eerste plaats,Hans gefeliciteerd met je verjaardag,wij kennen jou wel niet maar dat doet er niet toe.Als wij het goed begrijpen ben jij maar om de vier jaar jarig,wel grappig ben je niet zo gauw oud.Wat hebben jullie een prachtige reis,en mooie foto,s.En Tien en Truus staan er erg mooi op,zo te zien kunnen ze het nog goed bijbenen,heel erg knap van jullie hoor,wat zal Tien toch genieten van al die natuur.Doe hem maar heel veel groeten van ons,hier in Vianen is alles goed,het weer is hier zacht 13 graden,het lijkt al een beetje lente.Nog veel plezier allemaal,en tot horens weer.

Groetjes Jo en Anny

• 04 Maart 2012 - 10:41

Thea Van Balkum:

Heerlijk te lezen dat mooie reisverslag dankjewel Marion !!!
    Fijn te weten dat Truus en jullie allemaal zo genieten van de schitterende natuur en het leven daarin en omheen .....Wat een beleving . geniet zo door goed te horen dat alles goed is .

Hartelijke groet Theaxxxx

• 04 Maart 2012 - 12:42

Lina:

lieve Mensen wat een pracht om het te zien
    en te hoore hoe goed het gaat met jullie wat een mooie reis hebben Marion en HAns
    en de rest uit gezocht geweldig
    Truus de groetjes van de dans clup.wij hebben al goed bij geleert
    Maar dat wat jj doet nu is veel mooier geniet er nog van allemaal
    groetjes aanTruus Tien HElmie Trudie Marion en Hans liefs Lina
    tot zoo weer in holland doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

• 05 Maart 2012 - 09:48

Miranda:

Hallo clubje van 6,
    wat leuk om een beknopt reisverslag te mogen lezen van jullie avontuur.
    Vooral lof voor de schrijver/ster. Makkelijk leesbaar geschreven chapeau:-))))
    Ook de foto's van alle flora en fauna zijn waanzinnig. Ga zo door, dan ga ik door met lezen.
    Geniet nog van de rest van de reis.

Gr Miranda TP