Midden centraal Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Midden centraal Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Midden centraal Vietnam

Door: Hans,Marion, Helmie, Trudie

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

17 Oktober 2014 | Vietnam, Hué

Midden centraal Vietnam

Na een heerlijke nacht, in een voor onze begrippen luxueus hotel, hebben we bij de buren een heerlijk ontbijtje genoten.
Weer een keer brood en toast gegeten, was erg lekker.
Om 09.00 uur stond onze nieuwe gids Huy te wachten in de lobby. Komt sympathiek over, jong mannetje.
We starten met een stadstour in Hue.
Als eerste stop bezoeken we de tombe van keizer Khai Dinh, de 12e en voorlaatste keizer van Nguyen dynastie.en de laatste die een tombe in Hue kreeg. Dertien koningen hebben de stad Hue gevormd tussen 1802 en 1945. De Fransen maakten er later in hun taal keizer van. Deze titel is nu ingeburgerd en wordt tot op heden, ten onrechte, ook in de literatuur gebruikt.
De tombe van Khai Dinh is een mix van Europese en Vietnamese bouwstijlen. De Vietnamezen hebben 11 jaar gebouwd om deze tombe te realiseren. Dit valt ook te zien aan het precieze werk wat er is verzet. Veel gewerkt met mozaïek, veelal in 3D. Bijzonder om te zien.
Hierna door naar de tombe van Tu Duc. Deze is door de keizer zelf ontworpen, en gebouwd in 3 jaar tijd. de tombe is omringt door dennenbomen,begroeide heuvels lotusvijvers en frangipanibomen. Niemand weet waar deze keizer gegraven is.hij is in het geheim begraven en iedereen die bij de begrafenis aanwezig was is later geëxecuteerd zodat zijn graf niet bekend zou worden.
Keizer Lang Tu Doc was de vierde keizer van de Nguyen familie. Hij had een ongelukkig leven dit omdat hij in zijn kinderjaren de pokken had gehad, en daardoor onvruchtbaar was geraakt. Betrokkene kon geen kinderen krijgen, hij had 103 concubines (vrouwen), veel pracht en praal, maar zijn kinderloosheid zorgde ervoor dat hij vaak somber en ongelukkig was. Om het keizerrijk voort te laten bestaan, heeft hij het zoontje van zijn broer geadopteerd, en bij zijn overlijden heeft is deze zoon de volgende keizer geworden.
De tombe is gemaakt van hout in donkere kleuren, wat zijn somberheid ook laat zien.
Ff een koffiestop en toen begon het te regenen, de souvenirs gingen naar binnen en de regencapes en paraplu's kwamen naar buiten.☔️ Wij de bus in en bij de citadel aangekomen helaas de regenjas aan Maar voordat we goed en wel op pad waren werd het alweer droog.
De citadel staat sinds 1993 op de Unesco-lijst van beschermd cultureel erfgoed en is 520 hectare groot. In de oorlog werd dit grootste monument zwaar beschadigd. De restauratie is sinds 1996 volop aan de gang.
Naar Chinees voorbeeld bestaat de citadel uit 3 delen, omgeven door stadsmuren en greppels.
Binnen deze stadsmuren ligt de verborgen paarse stad, een omgeving die alleen toegankelijk was voor de keizer en zijn familie.
In de citadel zien we de werkplek van de keizer, we bezichtigen de bibliotheek, en het theater. Overige gebouwen laten veel resten van de oorlogstijd zien.
Compleet dorp binnen de stadsmuren. Imposant.
Vanuit de citadel op naar de lunch in Hue stad. We belanden bij het Mandarin restaurant, waar we Specialiteiten van Hue gaan proberen.
Nem Lui. Springrol, en nog andere lekkernijen die aanbevolen werden door het personeel.
Heerlijke lunch genoten.
Hierna door naar de Thien Mu-pagode. Deze ligt ongeveer 3 kilometer buiten de stad aan de parfum rivier.
Deze pagode gaat door voor het officieuze symbool van Hue.
In deze pagode leven nu nog zo'n 70 monniken. Wij zien er een zestal vandaag. Eerder in de stad zijn we al meer monniken tegen gekomen.
De monniken leven van de giften van mensen, en zij worden ondersteund door de regering ten aanzien van levensonderhoud.
Mensen op boeddhisme georiënteerd zijn erg blij met het feit dat de monniken hun leven geven aan het geloof, daarnaast dragen zij zorg voor de pagode en de omgeving.
Vanaf de pagode stappen wij de Drakenboot op voor een tochtje over de Parfum rivier.
Alweer een privé boot voor ons alleen.
De parfum rivier heet zo omdat er vele ruikende bloemen langs de oever aanwezig waren in het verleden.
Tijdens onze boottocht trappen wij er weer in om te dure souveniertjes te kopen voor onszelf. Blijft lastig als de prijs laag is om toch te onderhandelen.
Het bootmeisje heeft in ieder geval weer een goede dag.
Na ons boottochtje te voet verder door de stad Hue.
Onderweg bij Dmz bar een drankje genuttigd samen met onze gids. Daarna op naar het zwembad bij het hotel.
Hans Marion en Trudie een duik genomen, overheerlijk zeiden ze.
Betreft het eerste hotel voor ons met zwembad, dus wordt er dubbel van genoten. Na een klein uurtje zwemmen, facetimen, moeten we naar binnen vluchten voor de regen. Het komt ineens met bakken uit de hemel vallen. Gelukkig voor ons was het toch tijd voor een douche, het was inmiddels al donker.
Om 20.00 uur tafeltje gereserveerd in La Carambole, een restaurant wat aanbevolen werd door onze gids.
Heerlijk gegeten, maar volgens Marion moeten we de volgende keer wel een goedkoper adresje zoeken. We waren nu inclusief drank en koffie zo'n 40 euro kwijt met z'n vieren. Echt duur!!!
Helmie hield het bij Vietnamese kost, de anderen mochten weer een keer eten met mes en vork. Runder bief is moeilijk te eten met de stokjes.
Als afsluiting van de avond nog een afzakkertje genomen bij de DMZ bar.
Een heerlijke dag gehad, veel gezien, goede uitleg gehad van Huy.
Het is weer een heel verhaal, maar zelfs na zo'n dag waarop veel te zien en te beluisteren is, komen wij erachter dat we snel moeten schrijven. Er gebeurt teveel om bij te houden, en wij willen proberen om geen zaken door elkaar te gaan gooien.
Morgen een lange reisdag, benieuwd wat we hier weer gaan zien.
Groetjes en tot de volgende keer.

• 17 Oktober 2014 - 11:36

Bets Lucassen:

Hoi Hoi ik geniet met jullie mee van hier uit. Leuke verslagen en mooie foto's. Nog veel plezier gr bets lucassen

• 19 Oktober 2014 - 23:56

Shiva, Aybo, Jhaysa En Porto:

Genietend van ons herfstzonnetje vandaag naar schaartsven waar we gezwommen, geklieterd maar ons vooral geamuseerd hebben. Geen zorgen over ons. Wij dikke pret!!!! Knuffels van de beestenboel.......XXXXX

• 20 Oktober 2014 - 22:18

Henk Van Der Donk:

Nog ff en dan ben ik ook in Vietnam zo volte het althans. Elke dag een mooi reisverslag en niet te vergeten de mooie foto's.
    Geniet maar lekker verder wij houden de boel hier wel overeind. ;-)