Welkom in Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Welkom in Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Welkom in Peru

Door: Hans,Trudie,Marion,Helmie

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

21 September 2016 | Peru, Lima

Eerste kennismaking met Peru.
Maandagmorgen 19 september omstreeks 7 uur vertrokken in een overvolle trein naar Schiphol. Om 9 uur daar, en yes dit jaar geen vertraging. Koffers inchecken, jammer Marion net een kilo teveel. Ff wat overladen en hierna door de douane. Om 12.35 vertrokken naar Lima, Peru. Rustige vlucht, maar wel weer lang,een lange zit 12 en half uur. Menig hazeslaapje tijdens onze reis genoten, maar ook overdikke voeten, last van ons stuitje! Kortom, allemaal blij dat we aan de grond stonden en onze benen konden strekken. 18 uur aangekomen op vliegveld in Lima waar onze chauffeur al klaar stond.
Op naar onze eerste Peruaanse overnachting. We zien onderweg veel afgesloten gebouwen, tralies, ijzerwerk, alles super beveiligd. Ook enorm veel verkeer, ditmaal geen scooters, maar een en al autoverkeer, Kris kras door elkaar, volop getoeter, en verkeersregels, die zijn ons nog niet duidelijk.
Lima wordt bedekt onder een enorme smoglaag, dit geeft een ietwat sombere aanblik.
Ons bed en breakfast, een knus plekje midden in de wijk Mira Flores.
Oogt gemoedelijk, dus een eerste biertje genuttigd in de tuin.
Hierna op naar de pinautomaat. Kleine kennismaking gehad met de stad. Even wat gegeten en toen op naar ons warme bedje. Temperatuur in Lima is fris, of wij zijn moe, maar de kou overheerst vanavond.
20-09-2016
Vroeg wakker, vanaf 04.00 uur werden de eerst onder ons al wakker.
Allerlei geluidjes in de tuin, vogels die we nog niet herkennen, maar een ding is duidelijk, de duiven hebben in Peru een ander deuntje dan in Nederland.
Na een heerlijk ontbijtje de stad in voor een wandeling met Gorge.
We wandelen naar de markt door een wederom sombere stad. Het is hier 6 maanden per jaar bewolkt, het regent nooit, en dat geeft een ietwat trieste aanblik. Onze gids weet ook te vertellen dat dit zo nu en dan z'n weerslag heeft op de bevolking.
De regering is hierop wel gestart om meer kleur aan te brengen in de stad, er worden parken aangelegd en bloemen gepoot.
Lima telt 10.000.000 inwoners op zo'n 75-80 vierkante kilometer, erg dichtbevolkt. 75% van de Peruaanse bevolking leeft in Lima.
Toch geeft de gids te kennen dat het de meeste wel redelijk goed gaat. 60% van de mensen leeft in de middenklasse.
Lima is schoon, erg schoon vinden wij. Je ziet geen rondslingerend vuil, en de paden zijn overal vrij van vuil.

Op de markt aangekomen proeven wij meerdere Specifieke Peruaanse vruchtsoorten.
Heerlijk en voor ons onbekend. Doordat er in Peru meerdere klimaatsoorten aanwezig zijn, is het land erg vruchtbaar, groenten, aardappelen, fruit, je kan het niet bedenken of ze hebben het op de markt.
Na de markt lopen we naar het Metropolitano, hier nemen we de bus naar het historisch centrum. Ook hier is de bus overvol, maar onze gids zegt, niet klagen over drukte, als je dat niet wil moet je maar meer betalen voor een taxi.
In het centrum lopen we via het St Martinplein, hier even een peukenpauze. Opvallend, er zijn weinig Peruaanse rokers, enkele jaren geleden heeft de overheid veel geld gestopt in anti rookcampagnes, waarop er vele mensen de knoop hebben doorgehakt en niet meer roken aldus onze gids. Nu wij nog.
Vanuit het plein gelopen naar het regeringsgebouw. Hier zagen we de wisseling van wacht. Veel spektakel, een echt ceremonieel gebeuren.
Mooie gebouwen en kerken staan er in het historisch centrum, menig foto wordt geschoten.
Een bakkie koffie bij Cordano, een van de oudste eetgelegenheden van de stad, waar al meer dan honderd jaar allerlei beroemdheden komen eten, dus...wij ook.
Hierna op weg naar onze bus. De koffers zijn al opgehaald door onze chauffeur.
Hij brengt ons samen met Gorge naar het busstation van Cruz del Sur waar wij de langere afstandsbus nemen naar Paracas.
In de bus, bovenste verdieping, 4 stoelen op rij met alleen maar een voorruit voor je, wat een uitzicht. Super.
Bij het verlaten van de stad zien we ook een andere kant van Lima. Er komt steeds meer vuil op straat, we zien krottenwijken en armoede, aan de buitenrand van de stad.
Ook het landschap verandert gaande weg, zand, zand, zee en nog eens zand zien we aan ons voorbijgaan.
Inmiddels beland in Paracas, een dorpje met 800 inwoners. Voor ons een enorm verschil, vanochtend druk druk druk, en nu rust, rust rust.
In Paracas hebben we een geweldig hotel, sunset Paracas genaamd.
'S'avonds aan de boulevard wat gegeten en gedronken, en straks weer op tijd ons bedje in voor een vol programma morgen.
Xxxx van ons

• 21 September 2016 - 08:49

Anouscka:

Hallo luitjes,
    Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad.
    Marion, ze hebben echt wel suiker in Peru, je had dat pak rustig thuis kunnen laten.
    Heel veel plezier , lekker genieten van al dat fruit, mmmm.
    Groetjes,
    Joost en Anouscka

• 21 September 2016 - 14:03

Shiva, Jhaysa, Aybo En Porto:

Allereerst een dikke knuffel van ons. Porto in de stoel naast vrouwtje. Aybo op mijn voeten, Shiva is Bea aant troosten en Jhaysa struint ergens naar eten. Vanmorgen n fikse wandeling waar Aybo toch nog plassen weet te vinden en zich er kostelijk in vermaakt en Shiva doet vrolijk mee.
    We waren blij dat we gisteren iets van jullie hebben gehoord al duurde het wel lang vonden wij. Voordat jullie vertrokken de piloot aan de telefoon gehad, die t vrouwtje beloofde jullie veilig naar Lima te brengen. Hij heeft zich aan zijn woord gehouden.
    Hier dus allles goed, de bouw gaat gestaag door ondanks dat er een bouwvakker niet bij is. Wel jammer!!!
    He, geniet van jullie trip, vrouwtje leest hier de verhalen voor en wij genieten van elkaar, de wandelingen en t mooie weer. Dikke knuf.

• 21 September 2016 - 18:45

Diana F. :

Heyyy Peru dit keer. Ik ga vol belangstelling jullie reis lezen.
    Veel plezier!

• 21 September 2016 - 22:15

Monique:

Een hele fijne reis voor jullie, ik ga het vol spanning weer volgen

• 24 September 2016 - 14:57

Anne Ronnie Drees Pippa En Elvis:

Leuk om te lezen! Klinkt als een fijne binnenkomst in Peru! Nog celebs gespot in het bekende eetcafeetje?! ;)
    De smog en bewolking dat klinkt idd wat somber. Hebben jullie last van de smog gehad? Verder klinkt het fijn. Leuke foto's! Xx ons