Pingpe dag 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Pingpe dag 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Pingpe dag 2

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

22 Oktober 2019 | Suriname, Paramaribo

Dinsdag 22 oktober
Elke ochtend verzorgen de dames een kan met koffie thee en plaatsen deze op ieders veranda. Heerlijk wakker worden.
De groep wordt vandaag gesplitst. 3 personen gaan een back to basic tour van 2 dagen ondernemen, hen zullen wij na het ontbijt voorlopig niet meer zien.
Om 08.00 uur staat er een ontbijt klaar, we eten gezamenlijk.
Hierna scheiden onze wegen. Wij vertrekken met onze groep voor korte een boswandeling achter het dorp PenPen, aan de overkant van de rivier.
Met het korjaal steken we over. Starten bij de ingang van het dorp, waarbij direct verteld word dat de mannen links én de vrouwen rechts onder de welkomstpoort moeten lopen. Een van de vele rituelen hier om de boze geesten weg te houden.
We steken het dorp door en lopen de jungle in. We lopen 2,5 uur door vele vegetatie, we zien meerdere soorten medicinale planten en bomen.
Ook zien we een offerplaats, meerdere kostgrondjes ( grond waar gewassen geteeld worden voor eigen gebruik).
We zien een grote vogelspin, enkele vogels, en vinden ook patroonhulzen helaas.
Verder weinig dieren, misschien ook omdat het inmiddels al bijna lunchtijd is. De temperatuur stijgt enorm, zo ook de luchtvochtigheid.
We keren terug naar ons verblijf en gebruiken daar een warme lunch. Hier eten ze minimaal 2x per dag warm, sommige zelfs 3 x.
Ze spreken van charmante kilo’s, wij zijn ervan overtuigd dat deze charmante kilo’s ook bij ons zullen blijven hangen.
De lunch is lekker.
In de middag duiken we de rivier in, afkoeling zoeken, ook dat voelt heerlijk aan. Een koude douche als toetje bij de lodge, echt genieten.
Ook zien we de back to basic club ineens opduiken. Hun tour is iets anders gelopen dan gepland, ze waren verdwaald, de gids wist de route niet meer. Het afgelopen jaar is de jungle enorm veranderd aldus Nootje. In overleg hebben zij besloten terug te keren en zich weer bij ons te voegen.
Nog niet verteld, ook hier op het resort zit een luiaard met jong hoog in de boom. Wij blijven deze keer op keer bekijken en hopen er mooie plaatjes van te kunnen schieten.
Tegen de avond gaan we opnieuw het dorp Pen Pen in, we krijgen nu meer uitleg over tradities en gebruiken.
Wederom betreden we via de welkomstpoort het dorp, mannen links, vrouwen rechts.
Eenmaal in het dorp zien we dat een mevrouw een geest aanroept. Het hele dorp loopt uit om haar bij te staan tijdens dit gebeuren. Wij zien ondertussen de woningen, kleine huisjes, kleine deuren. Ook hierbij denkt men dat boze geesten niet door de kleine deur kunnen, er is over nagedacht.
Het normale huis is qua omvang kleiner dan de meeste tuinhuisjes bij ons. Men heeft wel vaak een extra hokje op palen gebouwd van aluminium als opslag van de levensmiddelen. Helemaal afgesloten zodat ratten en ander ongedierte er niet bij kan.
Koken gebeurt buiten de deur, in de openlucht op een houtvuur.
De kinderen vinden ons interessant, met name de fluitjes die een van de toeristen meeneemt en die ons van een enorm kabaal voorzien.
De tour is boeiend, we zien houtsnijwerk boven de deuren, enorm creatief gemaakt. Ook wordt er ons gevraagd of we geen souvenirs willen kopen, maar vandaag is hiervoor geen tijd gereserveerd. Dat wordt morgen.
We sluiten een mooie dag af met een geweldig diner, verzorgd op de lodge.
Hierna weer even samenzijn om de dag voor morgen door te spreken.
Na wat drankjes wordt het tijd om de groetjes te doen aan ons kussen, en door te geven dat woensdag er aan komt. Aldus de woorden van Kuutu.
Welterusten.

• 05 November 2019 - 20:52

Anne Ronnie Drees Pippa:

Wat bijzonder dat er een luiaard met jongen op het resort was! Ieeek de vogelspin niet zo!

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

25 daagse ronsreis Suriname

25 daagse rondreis Suriname
14 oktober 2019

Eindelijk, eindelijk is het zover, ook wij gaan nu vertrekken.
Shiva én Aybo op de plek, voor de kipjes en de vissen wordt goed gezorgd, afscheid genomen van familie, kleinkinderen, vriendjes en vriendinnetjes, wij zijn er klaar voor.
Als je later vakantie hebt, lijkt het alsof dat je er steeds meer en meer aan toe bent.
Dit jaar mocht Hans een eerste voorzet geven, en zoals verwacht, werd het Suriname. Een land wat al langer bij ons allen op het wensenlijstje stond, maar bij Hans stond Suriname vet bovenaan.
Een bijzonder land, rondreizen kan hier niet, alle routes beginnen of eindigen in Paramaribo, de hoofdstad.
Suriname is maar een klein landje zegt Drees, en inderdaad met Brazilië als buurland, valt Suriname in het niet.
Ook qua inwoneraantal is Suriname bijzonder, ruim 500.000 mensen wonen hier, terwijl het land 4 maal zo groot is als Nederland.
Suriname is volgens de boeken ook een land met weinig toeristen, 35.000 op jaarbasis, dat is echt een bijzonder laag getal. We denken dat Amsterdam deze aantallen bijna maandelijks ontvangt.
Maar, wij hebben er zin in, het beloofd weer een mooie, bijzondere trip te gaan worden.
Een collega zei, je kan ook naar de Bijlmer gaan, Surinamers genoeg daar. Een aantal gedetineerden was jaloers, Suriname is volgens hen de place to be, kortom, smaken verschillen, gelukkig.
Vanochtend al vroeg uit de veren, ‪om 09.00 uur‬ verzamelen op station Deurne. Marion heeft enkele weken geleden op de NS planner gekeken, en juist voor deze week werden er werkzaamheden aangekondigd op het spoor tussen Nijmegen en Arnhem. Dus alternatieve route, via Deurne. Bijkomend voordeel, we reizen aan een stuk door naar Schiphol. Wel zo gemakkelijk.
Na 1 uur en 45 min komen wij op Schiphol aan, ruim op tijd.
Op zoek naar de incheckbalie zien we een enorme rij. Inchecken thuis lukte niet, dus aansluiten.
Het wachten duurt lang, zeker als Marion op een normale vraag niet eens op fatsoenlijke manier een antwoord krijgt. Jeetje wat een bitch.
Gelukkig de koffers weg, en ingecheckt. Nu eerst een kop koffie, waarvoor we nog net 30 minuten de tijd hebben.
Boarden en op naar Paramaribo. Ons staat een vlucht van ‪09.15 uur‬ te wachten volgens de piloot.
En ook bijzonder, we boeken bij Suriname airways, en gaan nu de lucht in met Tui. 2 vluchten bij elkaar genomen, maakt 1 vliegtuig vol.
Na enige tijd voelen we alle spieren, we weten niet meer hoe te zitten én jeetje wat een feest om in de herfstvakantie te reizen. Voor ons gevoel een reis lang met een jankend kind. Zielig voor het kind en de ouders, maar ook wij hadden er bijna schoon genoeg van.
Het einde komt in zicht, Paramaribo, here we are.
Aangekomen op het vliegveld, belanden wij in de rij voor de paspoortcontrole.
Pas op het einde zien we dat we in een rij zijn belandt voor 60+ ers, oeps, foutje, maar terugkeren is effe geen optie.en worden toch vriendelijk geholpen.
We worden opgewacht door Erwin, een vrolijke man die ons direct veel kan vertellen over Suriname, de geschiedenis en sommige gebruiken.
Hij brengt ons naar Kekemba, een klein resort, waar wij onze eigen studio’s toegewezen krijgen.
Op naar de winkel twee deuren verder voor een drankje en een hapje en ontbijt voor morgen. Want bij Kekemba is verder niets te halen. Gezellige gast de eigenaar van de “ supermarkt” en bij hem ook meteen het avondeten besteld voor morgen. Zijn vrouw zal voor ons koken. Surinaams. Hierna thuis op terras aan een Surinaams Parbo biertje en dan heerlijk naar bed. Temp is nu nog 24 graden middernacht. Klam plak weer. Maar niet zeuren. Dit is wat er willen.
Grx

Verstuurd vanaf mijn iPad