Frederiksdorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Frederiksdorp - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Frederiksdorp

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

02 November 2019 | Suriname, Paramaribo

Zaterdag 2 november
Om 07.00 uur aan het ontbijt, we moeten om 07.30 uur te voet op weg naar Hotel Torarica. We kunnen daar een taxi verwachten die ons naar plantage Frederiksdorp zal brengen.
Het ontbijt bij La Petit Maison is prima verzorgd.
Hotel Torarica is op loopafstand, en wij staan daar om 07.45 uur op de verzamelplaats.
De taxi komt rond 08.00 uur. De chauffeur heeft ons vrij snel gevonden, hij geeft echter door dat we nog niet kunnen vertrekken, er zijn 2 gasten vermist, die ook mee moeten naar Plantage Frederiksdorp.
Na ruim 30 minuten wachten, zijn deze gasten nog steeds niet gevonden. Er wordt besloten te vertrekken zonder hen.
Wij gaan op pad, en rijden via de Jules Wijdenbosch brug, die op het hoogste punt 55 meter hoog is, en geopend is in mei 2000. Deze brug zorgt voor een snelle verbinding tussen Paramaribo en het district Commewijne.
Bijzonder, want op de brug staat namelijk ook vaak vast, filevorming. Gelukkig is de brug voor ons file vrij.
Door de enorme hoogte, is een vergezicht vanaf de brug erg mooi.
We vervolgen onze route door o.a. Alkmaar, Meerzorg, Mariënburg.
De taxi zet ons in Mariënburg af op een pier(tje).
We gaan verder per boot richting de overkant, naar de plantage, en jawel hoor, vlak voor aankomst bij plantage Frederiksdorp zien wij dolfijnen zwemmen. Wat een mooi welkom.
Aangekomen op de plantage krijgen we te horen dat we nog niet kunnen inchecken, vanaf 13.00 uur is ons appartement beschikbaar.
We kunnen even koffie gaan nemen in het restaurant.
Als we aan de koffie zitten komt Giovanni (de gids), vertellen dat we over 2 minuten met de boot gaan vertrekken voor het spotten van dolfijnen.
Jeetje, dat is erg snel.
Maar ook dit willen we niet missen, dus daar gaan we weer.
Het duurt even, we varen naar de monding van de suriname rivier én de atlantische oceaan, maar de dolfijnen worden gezien. Hier zwemmen de amazone dolfijnen. Het zijn zoetwater dolfijnen, maximaal 1.50 meter lang.
In dit gebied zitten volgens het Wereld Natuurfonds zo’n 700 dolfijnen.
Kei mooi, ze zwemmen veelal in groepjes. We zien ook jonkies.
Geweldig.
We keren terug naar de plantage Frederiksdorp.
Frederiksdorp is één van de best onderhouden plantages van Suriname.
Het is een oude koffie én cacao plantage aan de oever van deCommewijne rivier. De plantage telde 500 akkers, en deze werd in 1747 gesticht door dhr. Frederich Knöffel.
Op deze plantages werd arbeid verricht door zo’n 500 slaven.
Bizar, wat een wrede periode moet dat geweest zijn. Onvoorstelbaar hard.
In 1976 werd de plantage gekocht door een Nederlander dhr. Hagemeijer, die het samen met zijn vrouw 40 jaar heeft gerund.
Inmiddels is Plantage Frederiksdorp in handen van een Surinaamse directeur en 2 aandeelhouders.
Het landgoed is ruim 300 hectare groot, en staat vermeld op de lijst van werelderfgoed.
Bij terugkeer van de dolfijnentocht gaan we lunchen. Met ons zijn 3 dagtoeristen samen gekomen, we lunchen samen.
Heerlijk eten hier.
Na de lunch om 14.00 uur een historische wandeling over het terrein.
We zien het statige plantagehuis én de voormalige directeurswoning.ook meerdere plantagewoningen zien we hier staan.
Wij verblijven in een voormalige politiewoning, met uitzicht op het cellen complex.
4 gevangeniscellen op deze plantage. Als je hier teveel bij nadenkt, .......
Het verhaal van de slavernij en de plantage wordt door ons gehoord. Hoe kan het ooit gebeurt zijn, wat een nare periode moet dit geweest zijn.
Na de historische wandeling een moment vrij, even plonzen in het kleine zwembad. Heerlijk, verkoeling. Het is de laatste paar dagen erg drukkend weer, én de thermometer geeft tussen de 30-33 graden aan. Het zweet gutst van ons lijf. Én na iedere douchebeurt kunnen we weer van voor af aan beginnen. Maar, wij houden ervan. Heerlijke temperatuur hier, én zweten, och daar hebben we de douche voor uitgevonden én straks bij thuiskomst de wasmachine.
Om 17.00 uur staan wij klaar voor de swamptour. We gaan 10 minuten op de fiets richting rust én werk. De swamptour (moerastour) wordt gevaren per boot over de plantage Johanna Margaretha. Een enorm gebied.
Onderweg stoppen op een plek waar tilapia ligt de drogen. De eigenaar zit met z’n. dochtertje buitenBinnen een mum van tijd heeft Marion de kleine op de arm, een heerlijke lachebek. Er ligt een behoorlijke hoeveelheid tilapia, volgens de eigenaar de vangst van 1 dag. Veelal wordt de tilapia doorverkocht aan het buitenland.
We fietsen nog een stukje verder en stappen in het bootje en starten onze tour. We varen door kleine grachtjes, in een bijzonder gebied. Meerdere akkers staan inmiddels al geruime tijd onder water, waardoor het moeras uiteindelijk gevormd is.
Vele watervogels zien wij, én volgens onze gids staat ons een bijzondere verassing te wachten.
We varen door het riet, zien reigers, kleine watervogels, we zien krabbetjes, we zien grotere watervogels én als verassing zien wij honderden witte reigers die in groepen wegtrekken richting hun slaapverblijf. Super mooi gezicht.
We kijken onze ogen wederom uit én genieten.
De bootsman is behendig. We zien het laatste stukje van de zonsondergang, én we zien nog een ransuil zitten, ook de arend-buizerd wordt bekeken.
Op de terugweg varen we in volle vaart een stukje een schans op. Met z’n allen uit de boot, duwen, en weer verder in een andere gracht. Mooie oplossing die men heeft bedacht.
Het is inmiddels donker én wij moeten nog fietsen op wegen zonder verlichting.
Ook onze fietsen hebben enkel achterverlichting. Met wat zaklampen weten wij onze weg te vinden.
Terug op plantage Frederiksdorp volgt het diner. Super lekker, ze hebben hier een goede kok.
We drinken nog wat samen en gaan dan richting onze appartementen.
Daar aangekomen hebben we nog werk te doen, het krioelt hier inmiddels van de mieren, geen kleine, maar behoorlijke mieren.
Stampen, stampen helpt niet. We halen er iemand bij die met een spuitbus de menigte te lijf gaat.
Gelukkig na enige tijd wordt het rustiger in en rondom het appartement. De mieren blijken de spuitbussen niet echt te kunnen verdragen.
Er komt iemand bezemen. Wij wachten nog even tot de spuitbuslucht verdreven is én zoeken dan onze bedjes op.

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

25 daagse ronsreis Suriname

25 daagse rondreis Suriname
14 oktober 2019

Eindelijk, eindelijk is het zover, ook wij gaan nu vertrekken.
Shiva én Aybo op de plek, voor de kipjes en de vissen wordt goed gezorgd, afscheid genomen van familie, kleinkinderen, vriendjes en vriendinnetjes, wij zijn er klaar voor.
Als je later vakantie hebt, lijkt het alsof dat je er steeds meer en meer aan toe bent.
Dit jaar mocht Hans een eerste voorzet geven, en zoals verwacht, werd het Suriname. Een land wat al langer bij ons allen op het wensenlijstje stond, maar bij Hans stond Suriname vet bovenaan.
Een bijzonder land, rondreizen kan hier niet, alle routes beginnen of eindigen in Paramaribo, de hoofdstad.
Suriname is maar een klein landje zegt Drees, en inderdaad met Brazilië als buurland, valt Suriname in het niet.
Ook qua inwoneraantal is Suriname bijzonder, ruim 500.000 mensen wonen hier, terwijl het land 4 maal zo groot is als Nederland.
Suriname is volgens de boeken ook een land met weinig toeristen, 35.000 op jaarbasis, dat is echt een bijzonder laag getal. We denken dat Amsterdam deze aantallen bijna maandelijks ontvangt.
Maar, wij hebben er zin in, het beloofd weer een mooie, bijzondere trip te gaan worden.
Een collega zei, je kan ook naar de Bijlmer gaan, Surinamers genoeg daar. Een aantal gedetineerden was jaloers, Suriname is volgens hen de place to be, kortom, smaken verschillen, gelukkig.
Vanochtend al vroeg uit de veren, ‪om 09.00 uur‬ verzamelen op station Deurne. Marion heeft enkele weken geleden op de NS planner gekeken, en juist voor deze week werden er werkzaamheden aangekondigd op het spoor tussen Nijmegen en Arnhem. Dus alternatieve route, via Deurne. Bijkomend voordeel, we reizen aan een stuk door naar Schiphol. Wel zo gemakkelijk.
Na 1 uur en 45 min komen wij op Schiphol aan, ruim op tijd.
Op zoek naar de incheckbalie zien we een enorme rij. Inchecken thuis lukte niet, dus aansluiten.
Het wachten duurt lang, zeker als Marion op een normale vraag niet eens op fatsoenlijke manier een antwoord krijgt. Jeetje wat een bitch.
Gelukkig de koffers weg, en ingecheckt. Nu eerst een kop koffie, waarvoor we nog net 30 minuten de tijd hebben.
Boarden en op naar Paramaribo. Ons staat een vlucht van ‪09.15 uur‬ te wachten volgens de piloot.
En ook bijzonder, we boeken bij Suriname airways, en gaan nu de lucht in met Tui. 2 vluchten bij elkaar genomen, maakt 1 vliegtuig vol.
Na enige tijd voelen we alle spieren, we weten niet meer hoe te zitten én jeetje wat een feest om in de herfstvakantie te reizen. Voor ons gevoel een reis lang met een jankend kind. Zielig voor het kind en de ouders, maar ook wij hadden er bijna schoon genoeg van.
Het einde komt in zicht, Paramaribo, here we are.
Aangekomen op het vliegveld, belanden wij in de rij voor de paspoortcontrole.
Pas op het einde zien we dat we in een rij zijn belandt voor 60+ ers, oeps, foutje, maar terugkeren is effe geen optie.en worden toch vriendelijk geholpen.
We worden opgewacht door Erwin, een vrolijke man die ons direct veel kan vertellen over Suriname, de geschiedenis en sommige gebruiken.
Hij brengt ons naar Kekemba, een klein resort, waar wij onze eigen studio’s toegewezen krijgen.
Op naar de winkel twee deuren verder voor een drankje en een hapje en ontbijt voor morgen. Want bij Kekemba is verder niets te halen. Gezellige gast de eigenaar van de “ supermarkt” en bij hem ook meteen het avondeten besteld voor morgen. Zijn vrouw zal voor ons koken. Surinaams. Hierna thuis op terras aan een Surinaams Parbo biertje en dan heerlijk naar bed. Temp is nu nog 24 graden middernacht. Klam plak weer. Maar niet zeuren. Dit is wat er willen.
Grx

Verstuurd vanaf mijn iPad