Zondag lange reisdag - Reisverslag uit Mông Dương, Vietnam van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Zondag lange reisdag - Reisverslag uit Mông Dương, Vietnam van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Zondag lange reisdag

Door: Helmie,Trudie, Marion, Hans

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

13 Oktober 2014 | Vietnam, Mông Dương

Lange reisdag. Zondag 12 oktober.
Vandaag staat er een lange reisdag gepland.
Allen heerlijk geslapen.
7.30 ontbijt bij homestay. Pannenkoek met koetjeskaas.
Nog even genieten van uitzicht en om 8.30 vertrokken richting Van Don.
Onderweg een stop gemaakt op markt van de Tai people en de mân people. Een drukte van belang.
Allemaal even vriendelijk.
Koffiestop gehouden onderweg, alleen was er geen koffie of cola verkrijgbaar, dus met wat water zelf de koffie gemaakt. Wederom kwam er een overbuurman op bezoek, ook al moi dronken van de rijstwijn.
13 uur lunchstop in Phu Thuong. 15 km voor Thai Nguyen.
Heerlijke nasi gegeten, wederom in een restaurant loods.
Hier zijn we in de groene thee streek. Het is overal weer een drukke bedrijvigheid niet echt een zondag gevoel. Iedereen is aan het werk. Op natuurlijk de dronkaards na.
Onderweg zie je regelmatig familiegraven in de rijstvelden.de Vietnamese religie is op de familie georiënteerd. De nabijheid van voorouders biedt troost en geeft een geruststellend gevoel.
Om 16 uur snelle stop bij Hong Ngoc, een sociale werkplaats voor gehandicapte waar ze ook intern verblijven. Hier werden beelden gemaakt, schilderijen geborduurd en kleding genaaid.
Mooie dingen worden er door de gehandicapten geproduceerd.
Wij hebben het bij een donatie gehouden.

We zijn weer in het gebied van de Vietnamezen. De Mhong, Zai, Thai hebben we achter ons gelaten.

Het verkeer: het blijft chaotisch. Op de snelweg wordt links en rechts ingehaald, op de provinciale weg heeft de inhalende auto of scooter het meeste recht van spreken. Zo lijkt het.Er wordt van de tegenliggers en de ingehaalde auto's verwacht dat die uitwijken.De vele brommers, volgeladen met weer hele families en of producten, zigzaggen er ook nog doorheen.

Compleet ander landschap, we hebben de bergen grotendeels verlaten, en rijden nu in wat vlakker gebied.
Het is een lange dag, veel te zien onderweg, maar wel allemaal een behoorlijk beetje gaar van het hangen in de bus.
We komen door Halong Bay gereden, Pffffffff wat een overgang, van het eenvoudige platteland naar een stad vol toeristische zaken. Vele mensen op straat, allemaal druk met van alles en nóg wat. Vele grote winkels, op het platteland zie je zeer kleine keetjes waarin weinig te koop aangeboden wordt, in Halong Bay zelfs een aantal grote super stores, vol met allerlei producten. Het contrast is enorm.

Wij vervolgen onze weg naar van Don, waar wij de nacht zullen doorbrengen. Uiteindelijk bereiken we om 19.30 uur ons hotel. Helemaal gaar en gebroken.
Marion en Hans zagen direct een grote kakkerlak op de kamer, en ondanks het feit dat we weten dat deze niets doen, toch maar iemand gehaald die de kakkerlak verwijderde. Het is ons immers in Nederland altijd duidelijk gemaakt dat kakkerlakken vieze beesten zijn die verwijdert moeten worden.

Later, rond 21.00 uur nog getracht een hapje te gaan eten, volgens onze gids is van Don een toeristische plaats met restaurants en Engelstalige kaarten. Als wij op onderzoek uitgaan, niet een restaurant kunnen vinden. Alleen menukaarten in het Vietnamees.
Aangezien de honger niet groot was, en wij de Vietnamese kaart niet kunnen lezen, een terras opgedoken en wat chips gehaald bij de supermarkt.
Ook dat stilt de honger.
Op ons terras later nog kennis gemaakt met 3 zuid Koreaanse mannen, die hier waren voor werk. Aardige gasten.
Bij de buren werden door de dronken aanwezigen nog wat klappen uitgedeeld, voor het eerst dat we dit zien gebeuren tijdens onze reis.
Het terras van de buren werd direct ontruimd, waardoor voor ons de rust wederkeerde.
Na wat cola en biertjes terug naar ons hotel, dit om de boel te gaan reorganiseren. Morgen (maandag)gaan we namelijk de boot op, met overnachting. De dag na morgen (dinsdag)komen we van de boot af, en vertrekken aansluitend naar het vliegveld voor een binnenlandse vlucht.
Dus koffers opnieuw gepakt, en dagrugzakken klaar gemaakt voor de boottrip.
Betekent ook dat wij een paar dagen geen WiFi ter beschikking hebben, en jullie over een paar dagen onze bevindingen zullen vertellen.
Hier alles okė, en we schrijven weer verder over een paar daagjes.
Groetjes en veel liefs vanuit een mooi Vietnam.

• 13 Oktober 2014 - 08:50

Wilma:

Van de doggies moet ik schrijven dat het nog steeds super gaat.... Zij zitten in volle spanning te wachten tot er iets gaat gebeuren. Ze voelen iets aankomen, maar ze weten nog niet wat. Zou het jullie thuis komst zijn of..... Tot die tijd blijven ze rauzen en genieten van elkaar.... Voor jullie geniet ervan en een hele dikke knuffel van Saar, Shiva, Aybo, Jhaysa, ! Groetekxs van ons

• 13 Oktober 2014 - 15:46

Lina Elders:

wat een reis je zult daar nog lang van genieten
    fyn dat jullie dit nog samen kunnen doen geniet er van dat zullen jullie zeker doen
    neem nog maar een hoela ha ha
    wens jullie een heelle fijne reis verder met veel geluk

en een goed reis na huis liefs van mjin allemaal lina cuyk xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 16 Oktober 2014 - 10:33

Ronnie Anne Drees Pippa Elvis:

Drees mist oma's!!! Dikke kus en knuffel van ons!

Hmm hahaha jammer geen restaurant kunnen vinden. Ach ha, je wilt daar inderdaad
    wel weten wat je eet voordat je een lieve viervoeter voorgeschoteld krijgt :0

Lekker genieten daar! Liefs

• 19 Oktober 2014 - 22:07

Claudia:

het klinkt allemaal geweldig. soms wat Cubaanse en Nicaraguaanse taferelen maar volgens mij toch een totaal andere wereld en ook een andere ervaring om lekker zonder groep te reizen. waarom je geen sigaretten kan roken als er eenden op de weg lopen is me niet helemaal duidelijk maar het is erg leuk om mee te reizen geniet er maar lekker van