Poti Hill - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Poti Hill - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Poti Hill

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

31 Oktober 2019 | Suriname, Paramaribo

Donderdag 31 oktober.
Vanochtend vroeg uit de veren, om 06.30 uur gaat het korjaal vertrekken. We krijgen koffie én thee in het bootje, zullen onderweg ons ontbijt gaan gebruiken en gaan dan door om de Poti Hill te beklimmen.
Gedurende de nacht is er al een regenbui gevallen die menigeen gehoord heeft. We hopen dat het droog gaat worden, Poti Hill beklimmen met regen lijkt ons ietwat lastig.
We gaan iets later op pad, wachten eerst tot de regenbui stopt.
Onderweg wordt er besloten om de koffie ,thee én het ontbijt te gebruiken op het eilandje waar wij de eerste dag geweest zijn.
Dit eilandje heeft een afdak waaronder wij droog kunnen zitten, ook de aanwezigheid van het gemakshuisje is voor menigeen een fijn gegeven
Het blijft miezeren.
De mannen hebben overal aan gedacht, zelfs een tafel is meegenomen om de boel op uit te stallen. We eten brood, zelfs krentenbollen, er zijn gekookte eieren, pindakaas, gewoon een ontbijtje zoals je thuis ook zou kunnen krijgen.
Na het ontbijt door naar Poti Hill, de regen wordt minder en stopt. Voordat we aan de beklimming gaan beginnen van deze granietberg die 400 meter hoog is, eerst nog een wandeling door de jungle van zeker 1.15 uur. Jack gaat voorop, wij volgen. 2 groepsgenoten blijven achter vanwege fysieke ongemakken.
De wandeling is mooi, we zien wederom een geweldige mooie natuurlijke omgeving. Het regenwoud is zo bijzonder, en verveelt niet. Jack ziet zelfs een jaguar, Trudie vangt nog net een glimp op van zijn achterpoot. De anderen lopen wat verder op afstand, zij horen het verhaal. We zien enkele vogels, en wat apen. Zelfs na 75 minuten zijn wij er nog lang niet klaar mee.
We komen aan bij de voet van de granietberg, een stop waarbij we voorzien worden van wat stroop. (surinaams voor zoete, o zo zoete ranja). Goed voor de energie, want we zweten inmiddels over ons complete lijf. Het vocht loopt overal.
Na een korte stop beklimmen we de granietberg voor 20 minuten.
Het is een stijle klim, maar eenieder weet de top te bereiken.
Het uitzicht is prachtig, we kijken over het regenwoud, we zien in de verte Brazilië liggen, de vergezichten zij magnifiek.
We horen een knal, en naar blijkt valt er een boom in het regenwoud, met daaropvolgend een oorverdovend gekwetter van de vogels die in paniek schieten.
We kijken nog even goed om ons heen en gaan dan de afdaling starten. Voorzichtig voetje voor voetje naar beneden.
De wandeling terug over hetzelfde pad verloopt iets sneller. Binnen een uur zijn wij terug bij de korjaal.
Luciën heeft voor ons allemaal een tooi gemaakt van palm bladeren. Hij heeft deze zorgvuldig gevlochten. Zo lief.
We varen terug en zijn rond lunchtijd weer bij de lodge.
De lunch smaakt na al onze inspanning prima, röti, menigeen vind het jammer als deze op is.
In de late middag gaan wij opnieuw een route lopen, nu een korte in nabijheid van het dorp. Volgens Elton gaan we naar een plek waar vele vogels te bewonderen zijn.
We lopen via het dorp , we zien de school, zien het kantoor van de luchtvaart, de luchtvaartpost, en we lopen via de landingsbaan naar de overkant van het dorp. Hier woont één omaatje met haar kleinkinderen. Helemaal alleen.
Ze groet ons vriendelijk.
We lopen verder, we zien weinig vogels én hadden stiekem gehoopt op meer.
We komen uit bij een 130 meter hoge mast. Want wat wij toch vreemd vinden ook hier is internet en telefoon verbinding mogelijk.
Het wordt snel donker, we keren terug richting lodge om de avondmaaltijd te gaan gebruiken.
Je gelooft het niet, maar Helmie ziet een wortel stronk over het hoofd, en jawel hoor, zij ligt languit. Zou het dan toch in de familie zitten?
We lopen door en zien de Surinaamse vlag nog hangen bij de school. Men is blij dat wij hen attenderen op dit gegeven. Zij halen de vlag snel binnen.
Door naar het diner. We eten goed én raken na afloop in gesprek met Elton. We kletsen een paar uur over allerlei zaken, wat een boeiend persoon. Ook Gunther, reisleider van een ander gezelschap sluit zich aan bij ons. Hele verhalen worden verteld. Geweldig wat een fijne mensen.
Wij gaan voldaan naar ons bedje toe. Én jawel, de vleermuizen bij Hans en Marion zijn terug van weggeweest. Zij slapen weer in hun lodge.
Welterusten.

• 06 November 2019 - 11:27

Drees:

Oma’s jullie hebben het heel leuk. Ik vind het leuk om jullie verhalen te horen.

Groetjes Drees

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

25 daagse ronsreis Suriname

25 daagse rondreis Suriname
14 oktober 2019

Eindelijk, eindelijk is het zover, ook wij gaan nu vertrekken.
Shiva én Aybo op de plek, voor de kipjes en de vissen wordt goed gezorgd, afscheid genomen van familie, kleinkinderen, vriendjes en vriendinnetjes, wij zijn er klaar voor.
Als je later vakantie hebt, lijkt het alsof dat je er steeds meer en meer aan toe bent.
Dit jaar mocht Hans een eerste voorzet geven, en zoals verwacht, werd het Suriname. Een land wat al langer bij ons allen op het wensenlijstje stond, maar bij Hans stond Suriname vet bovenaan.
Een bijzonder land, rondreizen kan hier niet, alle routes beginnen of eindigen in Paramaribo, de hoofdstad.
Suriname is maar een klein landje zegt Drees, en inderdaad met Brazilië als buurland, valt Suriname in het niet.
Ook qua inwoneraantal is Suriname bijzonder, ruim 500.000 mensen wonen hier, terwijl het land 4 maal zo groot is als Nederland.
Suriname is volgens de boeken ook een land met weinig toeristen, 35.000 op jaarbasis, dat is echt een bijzonder laag getal. We denken dat Amsterdam deze aantallen bijna maandelijks ontvangt.
Maar, wij hebben er zin in, het beloofd weer een mooie, bijzondere trip te gaan worden.
Een collega zei, je kan ook naar de Bijlmer gaan, Surinamers genoeg daar. Een aantal gedetineerden was jaloers, Suriname is volgens hen de place to be, kortom, smaken verschillen, gelukkig.
Vanochtend al vroeg uit de veren, ‪om 09.00 uur‬ verzamelen op station Deurne. Marion heeft enkele weken geleden op de NS planner gekeken, en juist voor deze week werden er werkzaamheden aangekondigd op het spoor tussen Nijmegen en Arnhem. Dus alternatieve route, via Deurne. Bijkomend voordeel, we reizen aan een stuk door naar Schiphol. Wel zo gemakkelijk.
Na 1 uur en 45 min komen wij op Schiphol aan, ruim op tijd.
Op zoek naar de incheckbalie zien we een enorme rij. Inchecken thuis lukte niet, dus aansluiten.
Het wachten duurt lang, zeker als Marion op een normale vraag niet eens op fatsoenlijke manier een antwoord krijgt. Jeetje wat een bitch.
Gelukkig de koffers weg, en ingecheckt. Nu eerst een kop koffie, waarvoor we nog net 30 minuten de tijd hebben.
Boarden en op naar Paramaribo. Ons staat een vlucht van ‪09.15 uur‬ te wachten volgens de piloot.
En ook bijzonder, we boeken bij Suriname airways, en gaan nu de lucht in met Tui. 2 vluchten bij elkaar genomen, maakt 1 vliegtuig vol.
Na enige tijd voelen we alle spieren, we weten niet meer hoe te zitten én jeetje wat een feest om in de herfstvakantie te reizen. Voor ons gevoel een reis lang met een jankend kind. Zielig voor het kind en de ouders, maar ook wij hadden er bijna schoon genoeg van.
Het einde komt in zicht, Paramaribo, here we are.
Aangekomen op het vliegveld, belanden wij in de rij voor de paspoortcontrole.
Pas op het einde zien we dat we in een rij zijn belandt voor 60+ ers, oeps, foutje, maar terugkeren is effe geen optie.en worden toch vriendelijk geholpen.
We worden opgewacht door Erwin, een vrolijke man die ons direct veel kan vertellen over Suriname, de geschiedenis en sommige gebruiken.
Hij brengt ons naar Kekemba, een klein resort, waar wij onze eigen studio’s toegewezen krijgen.
Op naar de winkel twee deuren verder voor een drankje en een hapje en ontbijt voor morgen. Want bij Kekemba is verder niets te halen. Gezellige gast de eigenaar van de “ supermarkt” en bij hem ook meteen het avondeten besteld voor morgen. Zijn vrouw zal voor ons koken. Surinaams. Hierna thuis op terras aan een Surinaams Parbo biertje en dan heerlijk naar bed. Temp is nu nog 24 graden middernacht. Klam plak weer. Maar niet zeuren. Dit is wat er willen.
Grx

Verstuurd vanaf mijn iPad