Jinka naar Arba Minch - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Jinka naar Arba Minch - Reisverslag uit Ārba Minch’, Ethiopië van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Jinka naar Arba Minch

Door: Ons

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

22 November 2017 | Ethiopië, Ārba Minch’

Woensdag 22-11-2017
Vandaag op tijd uit ons bedje. We zitten om 06.00 uur al aan het ontbijt. We gaan om 07.00 uur vertrekken.
Omdat wij weten dat we een reisdag voor de boeg hebben, gevraagd aan Amare om vroeg te vertrekken zodat we op tijd aankomen op de plek van bestemming.
Zo gezegd zo gedaan. Om 05.00 uur de wekker, echt midden in de nacht, maar menig ethiopiaan is al wakker. Er wordt al volop gezongen en gebeden bij de kerk, we kunnen de mensen horen bij het resort.
Volgens Amare gaan we ditmaal 240 kilometer rijden. We blijven ons onderweg verbazen over de uitgestrektheid en het groene van dit land. We rijden door een ongekend mooi natuurgebied. We zien vele terrassen begroeid met allerlei gewassen. We zien vele mensen werken op het land, grote groepen geiten, schapen, koeien lopen op de straat, kortom Ethiopië ontwaakt.
Na 80 kilometer een eerste stop, Hans en Trudie aan de koffie. Marion spot ondertussen enorm veel vogeltjes én Helmie is bezig met de bloemenweelde op de koffieplek.
Het rijden verloopt tot aan dit moment voorspoedig, maar we moeten ook nog een keer 35 kilometer off road.
De planning is om voor de lunch te arriveren bij Paradise lodge.
Wederom na ongeveer 80 kilometer een stop in een dorpje. We gaan op de koffie bij Gigi. Een populair koffietentje, waar menigeen stopt voor een bakje echte Ethiopische koffie.
Het smaakt prima.
Nu door naar Paradise lodge.
We arriveren rond 12.30 uur, precies op tijd. Allemaal inmiddels wel honger, het ontbijt hebben we uren geleden gehad.
We komen aan op een enorm groot resort. We worden welkom geheten met de woorden Merry Christmas. Jeetje, dat is nog echt ver van ons bed.
Yes, een resort met zwembad. Alleen wij pech, op woensdag is het zwembad gesloten ivm schoonmaak werkzaamheden. Wij verblijven op dit resort alleen op woensdag, dus helaas geen zwemmen voor ons.
Dan maar een massage. Helmie en Marion gaan informeren, maar ook ditmaal helaas, de massage is voor de gehele dag al volgeboekt, alweer pech.
Ook kunnen we hier geld pinnen, fijn, want de birretjes beginnen op te raken.
Er staan 3 geldautomaten, en je raadt het al, er werkt er niet één.
Het zit ons niet mee op dit complex.
We lopen richting kamers, het is een aardig eindje wandelen. Achter onze huisjes lopen meerdere Baboons. Geweldig.
Vanuit de huisjes uitzicht over een diep gelegen bosrijk gebied, prachtig.
Voor het huisje loopt everzwijn, bijzonder, totdat de beveiliging hem ziet, zowel de Baboons als het de familie everzwijn ( ondertussen lopen er 2 moeders met 4 jongen) worden weggejaagd.
Tijdens de lunch blijkt onze honger minder groot dan gedacht, menig pizza wordt niet volledig opgegeten.
Hierna even kijken wat te doen, nu er geen mogelijkheid is tot zwemmen.
Trudie & Marion pakken de camera's om vogels te spotten. Hans gaat een tukkie doen en Helmie gaat een verslag typen.
Wij vermaken ons wel.
Om 19.30 uur naar het restaurant, we krijgen een buffet voorgeschoteld.
De meiden eten heerlijk, Hans slaat een maaltijd over na de pizza van zichzelf en de helft van Marion.
We zitten op een heerlijke plek, geen mug te bekennen en kijken in een donker dal, ( de jungle van Arba Minch) en lake Chamo.
Omstreeks 22.30 zoeken we ons bedje op.
Xxx

• 23 November 2017 - 23:37

Martien Smits:

ik heb jullie reis gevolgd mooi - mooi - mooi .Volgende reis zal ik de bus wel rijden. Ok
    Welkom thuis
    Martien Smits