Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Bagan

Door: Met z'n vieren

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

15 November 2015 | Myanmar, Pagan

Zondag 15 november. BAGAN

vanmorgen om 6 uur ontbijt, helaas geen Helmie &Trudie. 6.15 heeft Hans ze maar wakker gebeld, snel ontbijten want om 7 uur kwam Tom ons halen om ons naar het busstation te brengen. Bij het busstation geen bus geen mens. Even paniek, maar volgens Tom geen probleem. Er werd gebeld en even later komt er een open vrachtwagentje voorrijden. Daar met koffer en al in, hij bracht ons naar het juiste station. In een overvolle bus met koffers. ( maar een bus is in Birma nooit vol) aangereden richting Bagan. In deze bus troffen we meerdere Nederlanders aan die op doorreis waren. 8 uur vertrokken en wederom door een mooi landschap en dorpjes. 1x snelle stop om plassen en klein half uurtje later drink eet pauze.
Nog even wat handwerk onderweg, zoals in Nederland zijn hier ook volop wegwerkzaamheden aan de gang. Het proces verloopt alleen ietwat anders.
De weg wordt een stukje uitgegraven door een machine, onderwijl zijn er vele voornamelijk vrouwen bezig om allerlei stenen uit te zoeken van groot naar klein.
De gleuf wordt dicht gelegd met grote keien, gewoon met de hand, hierop worden ook met de hand weer wat kleinere keien gelegd. Ondertussen wordt het teer gestookt in een open ton, gewoon op de slippertjes. Dit teer wordt in kleine zinken emmertjes naar de weg gebracht, emmertje voor emmertje wordt uitgegoten over de straat.
Arbo technisch is alles zeer onverantwoord. Na de teerlaag nog een zeefje met wat zandkorrels eroverheen, natuurlijk weer met de hand, en na een dag is er misschien 1 metertje gedaan. Kortom de wegwerkzaamheden zullen hier nog wel even blijven duren.
We komen aan in oud Bagan, in eerste opzicht wat kleiner en minder bevolkt dan de steden tot nu toe.
Onze nieuwe gids Zen staat op ons te wachten om 12.30 uur. We worden naar ons hotel gebracht met de mededeling dat we over een tweetal uurtjes weer opgehaald worden.
We belanden in een sfeervol hotelcomplex, ieder ons eigen huisje, gelegen rondom een zwembad. We kunnen het niet laten en duiken vrij snel het water in. Heerlijk ontspannend, en wat een rust.....
Om 15.30 uur staat de gids voor de deur, we rijden naar het gebied vol met oude historische tempels en stoepa's ook wel de monumenten van Bagan genoemd.
Geweldig wat mooi, allerlei gebouwen staan verspreid in een groene landelijke omgeving, in Oud Bagan.
We bekijken en beklimmen de Thagapore, om van daaruit mooie foto's te maken.
Wij vragen ons af of we genoeg hebben aan onze fotokaartjes, allemachtig wat mooi.
We zullen dit gebied later ook nog vanaf andere hoogte gaan bekijken.
Onze gids legt uit dat er in dit gebied een zestal verschillende soorten monumenten zijn.
Hij noemt de Stoepa (massief gebouwd, bestaande uit meerdere lagen) Tempel ( hier kun je altijd in lopen) Monarchie (waar de monniken leven) Beëdiging (de ruimte waar de leerlingen tot monnik gekroond worden) Cave (grot) meditatie en de Bibliotheek, Waar de leer ligt van het boeddhisme. We zien hier 3 van bovengenoemde vormen in dit gebied staan, de overige zullen we de komende dagen nog gaan zien.
Bij ons was het onduidelijk wat het verschil is tussen: tempel, stoepa en pagode. Tempel is een gebouw waar je in kunt, stoepa is een massief gesloten geheel waar wel nissen in kunnen zitten met boeddhabeelden. Pagode is een verzamelnaam van beide.
Vanuit dit mooie gebied gaan we verder en stoppen bij de oude stadsmuur. Deze was oorspronkelijk 1,2 mijl lang en telde 12 poorten De stadsmuur stamt vanuit de 9e eeuw. Op dit moment is er nog slechts 1 opening overgebleven. Aan de zijden van deze opening staan beelden, zij zijn de beschermheren van de stad.
Hierna vertrekken we naar In Chetti, we komen aan bij de boot om ons mee te nemen naar de zonsondergang op het water op de rivier de Ayeyarwady.
We hebben een privé boot, die ons rustig over het water vervoerd. We zien de zonsondergang vanaf een bijzondere plek. Mooi, wederom genieten, we hebben het echt verdiend. Uniek en bijzonder.
Na deze mooie ervaring keren wij terug aan wal. Onze gids vraagt waar we willen eten, we vragen naar de lokale mogelijkheden. Onze gids is duidelijk, lokaal eten is voor ons niet weggelegd tijdens het diner. Onze magen zulken dit eten niet toestaan. Hij geeft aan dat lunchen lokaal wel zal kunnen.
We geven aan wat we willen, en hij brengt ons naar een mooie, sfeervolle plek.
Heerlijk gegeten.
Terug naar hotel nog even bij het zwembad gezeten, dagboek bijgewerkt en naar bedje toe, in verwachting van wederom een nieuwe dag met vast volop verassingen.
Welterusten. Xxxx

Verstuurd vanaf mijn iPad