Bago - Reisverslag uit Bago, Myanmar van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Bago - Reisverslag uit Bago, Myanmar van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Bago

Door: Met z'n vieren

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

26 November 2015 | Myanmar, Bago

Donderdag 26 november

Vanochtend worden we wakker in ons geweldige complex. Geen mooie zonsopkomst te bekennen, dus om nogmaals naar de gouden rots te wandelen, staat niet op ons programma.
We ontbijten om 07.00 uur buiten op het terras met uitzicht op de gouden rots. Wat wil een mens nog meer, de bediening is meer dan voortreffelijk, het ontbreekt ons aan helemaal niets.
Nu nog van de berg af zien te komen, hoe gaan we dat aanpakken. Er wordt ons geadviseerd naar het truckstation te lopen, gelukkig 5 minuten dalen in plaats van klimmen.
We moeten daar in een truck plaatsnemen, die ons naar beneden zal brengen. Enige maar, de truck moet eerst vol zijn voordat deze zal gaan rijden, wie weet hoelang dat kan duren.
Aangekomen op het truckstation staan er niet één, maar vele trucks te wachten. Met handen en voeten duidelijk gekregen waar we moeten instappen. Als we eenmaal zitten zijn er vier bankjes gevuld, nu wachten op al die anderen die de truck compleet maken.
Na zo'n half uurtje is de truck gevuld, en kunnen wij vertrekken. Trudie heeft haar bril maar afgedaan, in de hoop wat minder mee te krijgen van de Birmeeze rijstijl.
Deze chauffeur gaat snel, echter wel verantwoord om met zijn truck, de terugweg is niet half zo beangstigend als de heenweg.
We komen aan op het grote truckstation, waar de gids met chauffeur op ons staan te wachten. Het is hier zo groot en vol, wij zien niemand bekends. Na enige minuten een belletje gepleegd, en jawel hoor, hierna de gids vrij snel op het spoor.
We drinken nog een kop koffie en gaan vertrekken richting Bago.
We starten met een sightseeing, door de smalle straatjes en het drukke verkeer van Bago.
We bezoeken de Hintha gon paya Tempel, en zien hier een rituele dans uitgevoerd worden. Hans die de pagodes en tempels inmiddels zat is, blijft buiten.
Hierna op weg naar het volgende trekpleister, de snake pagode, gebouw waar een levende slang in te zien is, ook een speciale betekenis voor het geloof hier. Wij zijn echter snel klaar in dit benauwde hok, och arm, het is een slang van 9 meter die amper ruimte heeft om zich te bewegen.
Op naar de lunch. Wij spreken met elkaar af dat we de Shwemadaw pagode nog gaan bekijken, daarna even de markt op én dan snel richting ons hotel, want als het goed is ligt daar een zwembad op ons te wachten.
Een en ander met de gids doorgesproken, hij respecteert ons besluit.
De Shwemadaw pagode bezichtigen we aan de buitenkant, foto's worden geknipt. Daarna de markt op, want die mooie gongen moeten mee naar Nederland.
En jawel hoor, gelukt...
Hierna over het festival terrein gelopen, het is inmiddels 13.30 uur en hier zitten nu al hele families te wachten op wat komen gaat. Vanavond is het volle maan, en dit zal ook in Bago gevierd worden met luchtballonnen en veel vuurwerk. Voor iedereen een happening die massaal gevierd zal gaan worden.
Wij op naar ons hotel, onderweg nog een supermarkt bezocht om inkopen te doen voor de lunch morgen, die wij onderweg zullen gebruiken.
Ons hotel ligt een eind buiten Bago. We rijden een inrit op die weinig moois laat zien.
Onze gids gaat even op onderzoek uit, zitten we hier wel goed?
Hij komt terug en neemt ons mee naar de voorkant van het terrein. Wij komen uit bij een prachtig complex, groot, mooi, oud, ruim, zwembad, mooie open grote ruimtes die machtig mooi zijn aangekleed. Hier houden wij het wel even vol.
Een van de beheerders is een man afkomstig uit Zuid-Afrika, en heeft lange tijd in Engeland gewoond. Mark is zijn naam, hij heet ons van harte welkom.
Wij nemen het ervan, drinken ons eerste drankje en duiken dan het zwembad in. Dat is genieten én ook echt een zwitserlevengevoel.
In de avond eten we op het complex.
Hans aan het geitenvlees, en naar verluid smaakte dit zeer okė. Naast ons nog 2 gasten meer, heerlijk rustig, midden in de natuur, de kikkers springen op het pad, de krekels hoor je luid en duidelijk, de gekko's kruipen overal en laten zich ook horen. We love iT. Genieten.
Morgenochtend gaat de wekker wel erg vroeg dus rond 22.00 uur besluiten we toch maar ons bedje op te zoeken.

Verstuurd vanaf mijn iPad