Inle lake - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Inle lake - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Inle lake

Door: Met z'n vieren

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

20 November 2015 | Myanmar, Nyaungshwe

Vrijdag 20 november

Vanochtend om 07.00 uur aan het ontbijt worden wij geconfronteerd met de eerste bruine boterhammen in Myanmar. Tot op heden alleen wit brood gegeten, en by the way nog geen plakje kaas gezien gedurende deze reis, afkicken voor ons Hollanders.
Om 08.00 uur staat onze gids ons op te wachten. We lopen door het dorp richting kade, waar meerdere bootjes liggen te wachten. Voor wij aan boord gaan, moeten een aantal van ons nog even plassen. Er wordt een toilet gezocht waar bijna iedereen direct van over zijn nek gaat, wat een smerige bende. Maar neuzen dicht, ogen gesloten, ons plasje raken we kwijt.
We stappen aan boord van een long talied motorboot,en vertrekken op het Inle meer.
Het Inle meer is 55 kilometer lang, het Intha volk woont in dorpjes op het water in huisjes gebouwd op palen, betreft tussen de 70.000 en 100.000 mensen die hier woonachtig zijn. Deze bevolkingsgroep kreeg toentertijd geen toestemming om op land te gaan bouwen, waardoor zij zich hebben gevestigd op het water.
Als eerste zien we de voetroeiers, vissers die op één been staan, met het andere been gevouwen om de roeispaan de boot besturen zodat ze hun handen vrij hebben om de vis te vangen. Bijzonder schouwspel.
Aansluitend zien we hoe de plaatselijke bevolking hun boten overvol laat met zeewier, dit wordt gebruikt om de aarde van de moestuintjes te bemesten.
Daarna doorgevaren naar een weverij, we zien hoe er uit de stengels van de lotusbloem garen gehaald wordt, wat als weefgetouw wordt gebruikt.
Opnieuw in ons bootje op naar het volgende dorp, ijzer, koper en metaal. Er staan een aantal mannen ijzer te smeden in loeiheet vuur, er worden mooie spullen gemaakt, prijzig maar zeer de moeite waard.
Hierna een koffietentje opgezocht, en ook deze ligt op het water. Genoten van een heerlijk bakkie, en aansluitend bij de buren gezien hoe ze Cheroot sigaren maken. Sigaren die hier in Myanmar met de handen gemaakt worden, en veelvuldig gebruikt genuttigd door de plaatselijke bevolking. Deze sigaren geproefd, eentje met anijszaad, was ook apart. Natuurlijk weer een en ander meegenomen om aan jullie thuis te kunnen laten zien.
Opnieuw de boot in varen we verder naar een bamboe dorpje, meerdere bamboezaakjes zijn hier te vinden, en ook hier mensen aan het werk gezien. Natuurlijk blijven ook hier wat zaken aan onze handen kleven.
We zien gedurende de dag ook nog een zilversmederij, niet onze smaak, lijkt erg nep ondanks het feit dat de sieraden wel echt van zilver zijn.
We bezoeken de longneck vrouwen, en deze maken een enorme indruk op ons allen. Zij krijgen van kinds af aan ringen om hun nek, die bij volwassenheid zeker 8 à 10 kilogram wegen. Door de zwaarte van dit geheel, worden de schouders omlaag gedrukt, waardoor het lijkt alsof deze vrouwen hun nek steeds langer wordt.
Binnen deze bevolkingsgroep is dit een traditioneel gebruik, waar wij enorm veel respect voor hebben. Jeminee , wat moet dit zwaar zijn. Echter deze bevolkingsgroep weet niet beter dan dat dit normaal is.
Wij gaan verder en bezoeken de Phaung Dau pagode, vele bootjes leggen aan om deze pagode te zien. We zien vijf Boedha's staan op een verhoogd platform, echter van herkenning is geen sprake. Deze Boedha's zijn zo volgeplakt met bladgoud, dat er geen Boedha vorm meer te onderscheiden valt. Ook vandaag is het lastig deze Boedha's te fotograferen, omdat er continu mannen bezig zijn om deze te beplakken met bladgoud. Voor het Inle meer is dit de belangrijkste plek om hun Boedha te eren.
Ook ligt hier een enorme vergulde boot achter slot en grendel. Deze boot wordt eenmaal per jaar gebruikt om een processie tocht te ondernemen, met de boeddhabeelden over het Inle meer, langs de dorpjes en bewoners.
Traditie die in oktober jaarlijks terugkeert.
Wij op naar de lunch, we komen uit op een leuke plek aan het water en laten ons wederom het eten goed smaken.
In de middag bezoeken we de monarchie Nga Phe Chaung een monarchie bestemt voor meditatie. We zien een Chileense monnik rondlopen, en onze gids weet te achterhalen dat hij hier sinds enkele dagen verblijft.
Wij met de boot verder naar de drijvende Intha tuinen, vreemd grote moestuinen op het water. Volop tomatenvelden gezien, mensen zijn hier erg inventief.
Uiteindelijk begint het avond te worden, en varen wij terug naar onze startplek we zien in de verte de zon achter de bergen verdwijnen. Mooi gebied het Inle meer en zijn omgeving, wij een heerlijk dagje water gehad.
Op advies van onze gids bezoeken wij een lokaal restaurant, genaamd Lotus.
Heerlijk , sfeervol, knus restaurant, waar we lekker eten, en met z'n allen aan de drank zijn gegaan. We hadden het weer verdient, blijven onszelf verwennen!
Zonder te slingeren de weg teruggevonden naar ons hotel, met een heerlijk bedje in het vooruitzicht.
Groetjes.

• 23 November 2015 - 15:18

Hans Van Klaveren:

Hallo allemaal, zo te zien maken jullie van alles mee, hoop dat alles goed blijft gaan!! Veel plezier en geniet nog even!! Groetjes Hans

• 23 November 2015 - 23:11

Martien Smits:

IK LEEF MET JULLIE MEE.
    Zoon mooie vacantie heb ik nog niet gehad
    Jammer dat ons vlieg machine kapot is .Is niet meer te repareren. volg jullie vacantie met belangstelling
    Behouden thuis komst.
    Grieten Martien Smits en kinderen