Hot ballon festival - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu Hot ballon festival - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Helmie, Trudie, Hans, Marion - WaarBenJij.nu

Hot ballon festival

Door: Met z'n vieren

Blijf op de hoogte en volg Helmie, Trudie, Hans, Marion

21 November 2015 | Myanmar, Nyaungshwe

Zaterdag 21 november

We mogen uitslapen, en ontmoeten onze gids om 08.30, nadat wij een uurtje van tevoren ons ontbijt hebben genuttigd. 06.30 uur opstaan is voor ons uitslapen, hoe bizar kan het zijn.
Om 08.30 uur wandelen we naar de plaatselijke markt, wat een mensen, wat een producten, je kan je voeten niet verzetten of je raakt iets of iemand. Hans en Helmie raken ook continu het dak, de zeilen die erboven hangen zijn echt gemaakt voor de Birmezen, wij moeten zowel boven als beneden de boel in de gaten houden.
Deze markt is erg populair, onze gids legt uit dat dit komt omdat de producten stukken goedkoper zijn dan in de reguliere supermarkten. Bedenk je geen jumbo of Albert Heijn, maar een garagebox die volgepropt staat met allerlei koopwaren.
Op de markt ontmoeten we de vrouw van Salmon, vriendelijk, goedlachs, en blij ons te zien.
Na ons bezoek staat de bus te wachten en gaan wij op naar het ballonfestival.
We bezoeken eerst de Shweyanpyay Monastery een groot, mooi teakhouten complex, waar nog steeds monniken leven. We zien hun slaapverblijf, gewoon een dun matje op de grond, de kleding hangt aan draden langs de muur, verder is het een open verblijf waar de monniken hun matrasjes uitrollen zodra zij gaan slapen.
Naast de Monastery ligt een tempel die uitzonderlijk is. We zien hier veel boeddhabeelden die geschonken zijn door mensen uit allerlei landen. Zelfs Nederlandse, of Hollandse komen we hier tegen, veelal opgemaakt door glaswerk driedimensionaal. Creativiteit te top.
Nu we het er toch over hebben, wij krijgen continu de vraag waarom Nederland 2 namen heeft, Holland en Nederland, en we ook nog eens Dutch spreken. De Birmezen vragen wat nu de echte naam is. Wij komen hier zelf ook niet uit. Als iemand het weet, graag een reactie zodat wij duidelijkheid kunnen verschaffen.
Op naar de wijnproeverij Aythaya we bezoeken de kelder, die Helmie vanwege de geur alweer vrij snel verlaat.
Hier genietend van een mooi uitzicht over de wijnvelden,onze lunch genuttigd, je zal het niet geloven, een tosti met KAAS. Dat is genieten.
Marion en Hans ondertussen meegedaan aan de wijnproeverij, er is niks blijven hangen, zo lekker waren de wijntjes nu ook weer niet.
Op naar het hot air ballonfestival te Taunggyi.
Een veel beschreven evenement, wat je volgens de geluiden mee moet maken als je hier aanwezig bent.
We komen op een open veld waarop vele, vele mensen staan. We zien de mensen muziek maken, zingen, dansen en in de weer zijn met ballonnen.
Betreft een competitievorm, groepen maken grote ballonnen van speciaal papier, hierin wordt een brander gestopt, die met vuur aangestoken gaat worden. Als de ballon de lucht in gaat, gaat de menigte te keer met veel muziek, en veel lawaai. De betekenis achter dit festival is de overtuiging dat bij een geslaagde oplating van de ballon, de geesten verdreven worden. Dit festival vind 1x per jaar plaats in november, rondom volle maan, en duurt 9 dagen.
We zien ballonnen in allerlei vormen, paarden, olifanten, kikkers, beertjes, zwaan, vogels, alles wordt aangestoken om de lucht in te gaan. Ook zien we dat dit niet altijd lukt, menig ballon sneuvelt alvorens hij de lucht in gaat. Ook zien we brandende ballonnen in de lucht die uiteen vallen, en al brandend de grond bereiken. Echt een happening voor de bevolking, wij vergelijken het met de bouw van een carnavalswagen in Nederland. Hele groepen hebben vol overtuiging veel tijd en geld gespendeerd om de ballonnen zo mooi mogelijk te maken, sneu als ze dan in brand vliegen.
We kijken onze ogen uit, en snappen nu onze gids, die aangaf dat dit festival niet geschikt is voor ons tijdens de avonduren. Dan gaan de ballonnen ook de lucht in, maar gevuld met vuurwerk, wat alles nog enger maakt.
Naar wij horen vallen er ook doden bij dit festival, doordat zaken voortijdig uit elkaar klappen.
Wij nemen wat te drinken bij een tentje en besluiten het terrein verder te verkennen. Een groot veld met meerdere kermisattracties is ook aanwezig. We zien een reuzenrat wat aangedreven wordt door mensen, geen motor te bekennen, maar doordat men er in klimt wordt dit rad in beweging gezet. Ook een draaimolen wordt met de hand aangeduwd, echt terug in de tijd. Wij kijken onze ogen uit, hoe anders is dit bij ons in Nederland. De mensen hier genieten, hebben lol en zijn met hele families paraat. Geweldig om te zien.
Na deze happening keren we terug richting ons hotel. Weer een mooie ervaring achter ons latend.
We gaan eten bij Thanakha, wederom een leuke plek. We hebben het naar onze zin, en de bediening ook met ons.
Als we naar huis gaan, vragen we waar de kapjes van rijstpapier die om de kaarsen zitten te koop zijn. De bediening geeft aan dat zij de beste uit zal zoeken, wij mogen er 4 meenemen, zij gaat morgen wel weer nieuwe kopen.
Echt Birmees, zo gastvrij, zo lief, zo vriendelijk.......geweldig gewoon. Wij verlaten deze plek met 4 souvenirs in onze zak, die we natuurlijk wel betaald hebben.
Groetjes